Mistä on menestyvät yritykset tehty?

Joskus oppitunneilla opiskelija turhautuu siihen, kun hän ei yrittäjyyden kurssilla saakaan kaipaamaansa vastausta siihen, miten hän voisi perustaa menestyvän liikeyrityksen. Menestyvän yrityksen kaavan puuttuminen ahdistaa. Kuinka koota ideoista sellainen paketti, jolla elättäisi itsensä ja vieläpä vaurastuisi. Yrittäjyyden kurssin nimeksikin pitäisi todennäköisesti vaihtaa startupista kasvuyritykseksi. Opettaja on huono kun se ei sellaista kaavaa pysty tarjoamaan 100 % menestymistakuulla. Rahat takaisin, jos homma ei onnistukaan. Palaan tähän asiaan kirjoitukseni loppupuolella.

Menen nyt vähän asiasta rasiaan, kuten ystäväni ja kollegani tapaa sanoa aina aihetta vähän vaihtaessaan. Siispä katsotaan ensin, kuinka  Kirsi Kunnas riimitteli teoksessa Hanhiemon iloinen lipas kaksi ruonoa: 

Mistä on pienet pojat tehty? ja Mistä on pienet työt tehty?
Mistä on pienet pojat tehty?
Etanoista, sammakoista,
koiran häntätupsukoista.
Niistä on pienet pojat tehty.


Mistä on pienet tytöt tehty?
Mistä on pienet tytöt tehty?
Sokerista, kukkasista,
inkivääristä, kanelista.
Niistä on pienet tytöt tehty.
-Hanhiemon iloinen lipas,  Kirsi Kunnas-
Kuvan lähde: http://otavafiles.fi/plaza/uploads/images/lukeminenfi/blogit/kirjamymmelin-matkassa/hanhiemon%20iloinen%20lipas.jpg 

Lastenlorua voinee soveltaa yrittäjyyden maailmaan, kysymällä että:  Mistä on menestyvät yritykset tehty? Mistä on menestyvät yritykset tehty?
Suunnittelusta, asiakastarpeen ymmärtämisestä, innovatiivisuudesta, uskalluksesta, realismista,  epäonnistumisesta ja uudelleen yrittämisestä, pitkäjännitteisestä ja ahkerasta työstä, verkostoista ja innostumisesta, unelmista niistä on menestyvät yritykset tehty.

 Moni haaveilee yrityksen perustamisesta, mutta jostakin syystä haave ei läheskään aina toteudu. Onko kysymys uskalluksen puutteesta tai epärealistisesta liikeideasta vai byrokratian pelosta, en tiedä. Hyvät syynsä varmasti jokaisella. 

Yrityksen perustamiseen liittyy paljon sellaisia asioita, joista on otettava itse selvää. Lainsäädäntö vaikuttaa sekavalta ja laskelmat työläiltä ja ehkä suorastaan utopialta. Asioista selviää kuitenkin yleensä normaalilla arkijärjellä, kunhan ensiksi tarttuu toimeen. Toimeen tarttuminen ja tekeminen onkin tärkeää. Sitä kykyä on oltava, sillä yrittäjä ei voi jäädä kotiin makaamaan ja odottamaan, että joku tekee asian hänen puolestaan. Tarvitaan vahvaa psyykettä ja uskallusta epäonnistumiseen.

Sekin on muistettava, että kaikista ei tarvitse eikä voi tullakaan yrittäjiä. Yrittäjyyttä on myöskin vähän vastuutonta naamioida helppouden pakettiin ja tarjota sitä lääkkeeksi työttömyyteen lama-aikana.Valitettavasti tällaista vastuutonta retoriikkaa kuulee aina silloin tällöin etenkin poliitikkojen suusta.

Yrityksen perustamiseen liittyviä asioita siis ohjataan laeilla. Postauksessani Yritystoimintaan liittyvää lainsäädäntöä, kokosin eri yhtiömuotoja koskevat lakilinkit siistiksi paketiksi. Postauksessa on myös muuta keskeistä yritystoimintaan liittyvää lainsäädäntöä.

Yrittäjyys ja yrittäjäksi ryhtyminen on aina pitkä ja usein hyvin henkilökohtainen prosessi. Yksi innovatiivinen kokeilu tällä saralla oli Oravanpesä-hanke, jossa yritys perustettiin ja sosiaalisen median aikaa kun eletään, sen vaiheita seurattiin julkisuudessa ja seurataan edelleenkin. Tosin alkuinnostuksen jälkeen homma on tainnut vähän lopahtaa. Ajatuksena kuitenkin erittäin mielenkiintoinen ja luova tapa perustaa yritys.

Joissakin oppilaitoksissa (korkeakouluissa) on perustettu osuuskuntia, joiden suojissa opiskelijat voivat kokeilla yrittäjyyttä suhteellisen riskittömästi. Aalto yliopistossa on perustettu oma Start-Up Center, jonka suojissa opiskelijat voivat testata ja kehittää ideoitaan. Myös alemmilla koulutsasteilla on aihepiiriin liityviä kokeiluja. Opetushallituksella näissä hankkeissa sormensa pelissä. Nimittäin  Opetushallitus rahoittaa rakennerahastokaudella 2007 – 2013 seuraavia yrittäjyyskasvatuksella ja -osaamisella muutosvoimaa kehittämisohjelman hankkeita:
  1. HOPE, Länsi-Pirkanmaan koulutuskuntayhtymä, Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos
  2. Kasvu yrittäjyyteen, Valkeakosken Seudun Kehitys Oy
  3. NY Yrittäjyyskasvatuksen polku, Nuori yrittäjyys ry
  4. YES-yrittäjyyskasvatuskeskukset, Suomen Yrittäjät ry
  5. Yrittäjyyskasvatuksen mittaristo, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Koulutus- ja kehittämiskeskus
  6. YKOONTI - Yrittäjyyskasvatushankkeiden koonti- ja arviointihanke, Aalto-yliopisto, kauppakorkeakoulu, Pienyrityskeskus
  7. YVI, Turun yliopisto, Turun normaalikoulu
  8. YES goes to lukio - Lukioiden yrittäjyys- ja työelämätiedon syventäminen -hanke, Suomen Yrittäjät ry

Yrittäjyyteen liittyy aina paljon tunteita. Yrittäjyyteen liittyy myös paljon epärealistisia odotuksia ja  vaatimuksia. Yrittäjyyteen liittyy myös aina jonkinverran pelkoa. Jostakin syystä sellaisiakin käsityksiä on, että menestyvän yrityksen kaava on jollakulla hallussaan. Se ei pidä paikkaansa. Ei edes yksi maailman menestyvimmisstä yrittäjistä Virgin.com-yrityksen Richard Branson ole välttynyt urallaan epäonnistumisilta. Wikipedian (15.4.2013) mukaan Virgin companyssä on yli 400 yritystä. Se, mikä tekee Bransonista erilaisen sinuun ja minuun verrattuna on se, että hän on uskaltanut yrittää ja toiseksi hän on jo niin varakas, että muutama epäonnistuminen ei häntä enää kaada, mikäli hän edelleenkin malttaa luopua ajoissa. 

Bransonilla on mahdollisuus jatkuvasti kokeilla uusia ajatuksia. Mutta kuten hänestä kertovassa Wikipedia- artikkelissa todetaan (taustaksi hieman historiaa hänen yrityksensä alkuvaiheesta): "Branson started his record business from the crypt of a church where he ran The Student. Branson advertised popular records in The Student Magazine and it was an overnight success. Trading under the name "Virgin", he sold records for considerably less than the "High Street" outlets, especially the chain W. H. Smith. Branson once said, "There is no point in starting your own business unless you do it out of a sense of frustration." Wikipediassa on selitys myös yrityksen nimelle, joka on sitten jäänyt eloon: The name "Virgin" was suggested by one of Branson's early employees because they were all new at business.[9] At the time, many products were sold under restrictive marketing agreements that limited discounting, despite efforts in the 1950s and 1960s to limit so-called resale price maintenance.[10] In effect, Branson began the series of changes that led to large-scale discounting of recorded music."

Yksi asia, mitä menestyvät yrittäjät tekevät on nopea luopuminen ja suunnan vaihtaminen. Jos joku asia ei näytä onnistuvan, siihen ei jäädä kiinni, vaan luovutaan ja mennään nopeasti eteenpäin kohti uusia seikkailuja.




Comments