Avainasikas



Janne Jääskeläinen (2015, 26-28) kirjoittaa teoksessaan Älä yritä!  avainasiakkaista ja asiakkaiden ryhmittelemisestä. Hän toteaa mitä pidempään yritystä pyörittää sitä selkeämmin näkee,  että toiset asiakkaat ovat yritykselle selkeästi parempia kuin toiset. Tietenkään asiakkaita ei pidä mennä julkisesti laittamaan eri koreihin, mutta jokainen fiksu yrittäjä miettii kuitenkin asiakaskuntaansa kriittisellä silmällä:

Jääskeläinen (2015, 28) toteaa, että kaikkia asiakkaita ei kannata yrittää pitää. Jositakin suorastaan kannattaa luopua. Antaa tilaa niille jotka ovat tuottavampia ja vähemmän kenkkuja.
  • Miten hyvin asiakas ymmärtää tekemiämme kämmejä? Jokainen firma niitä kuitenkin tekee, mutta toiset asiakkaat ymmärtävät niitä paremmin kuin toiset.
  • Arvostaako asiakas ammattitaitoamme? Jos asiaks on ylimielinen ja suhtautuu asiassuhteessa yritykseesi ja henkilökuntaasi kuin aamulla astumaansa koirankakkaan, kukaan yrityksessäsi ei pysty antamaan asikkaalle parastaan, vaikka kuinka yrittäisi.
  • Maksaako asiakas laskunsa ajallaan ja mutinoitta? Jokaisella asiakkaalla on joskus laskujen kanssa ongelmia tai epäselvyyksiä. Joillain asiakkailla se on vain krooninen perustila. Selityksiä jaksaa kuunnella vain sen tietyn verran. Sen lisäksi maksuhäiriöiset ja -haluttomat asiakkaat ovat yleensä niitä, jotka valittavat kaikkein eniten silloinkin kun kaikki menee putkeen.
  • Onko asiakkaassa tulevaisuuden kasvupotentiaalia? Kaikki yritykset eivät tule kasvamaan ja downshiftaus on kasva trendi. Sen lisäksi yritykset joutuvat helposti markkinamuutosten kourissa joko kehittymään tai kuolemaan. Jos yrityksessä on selkeää kasvupotentiaalia ja tulevaisuuden mahdollisuuksia, voi olla järkevää antaa anteeksi muita heikkouksia.
  • Onko asiakas kova valittaja. Valitettavasti jotkut asiakkaat olettavat, että tuottaista tai palvelusta maksaminen sisältää bonuksena terapiaa.
  • Onko asikas linjassa valitun strategian kanssa? Vaikka asiakas olisi kuinka kiva, maksaisi laskut ajallaan ja arvostaisi kaikke mitä teette, asiakas voi silti olla täysin sopimaton sen linjan kanssa, joka yritykseen on valittu. (Jääsekeläinen 2015, 27.) 
Jääskeläinen (2015, 28) neuvoo olemaan itselleen raivorehellinen.







Lähteet
Jääskeläinen, Janne (2015) Älä yritä! Tätä sinulle ei kerrota yrittämisestä. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki.

Mannila, Margit (2015). On tutkitusti todistettu, että tyhjät kattilat kolisevat eniten (2.12.2015). 

Mannila, Margit. (2015). Palautteen antaminen. (7.12.2015).

Mannila, Margit (2015). Why do squeeze bottles make farting sound? (2.12.2015).


Lähetetty Windows Phonesta

Comments