Mielikuvia


Yhdellä laivalla ei voi olla montaa kipparia.
-Jarno Varis 


Brändin (mielikuvan) rakentaminen on aloittavan yrityksen näkökulmasta kiinnostava ja kriittinen asia. Kysymystä on pohdittu paljon ja aihepiiri kiinnostaa laajasti.

Millainen on hyvä brändi?, kysyy Ville  Tolvanen kirjoituksessaan. Onko markkinointi kuollut? -diat löytyvät tästä.  Jarno Varis puolestaan jakaa "totuuksia" brändin rakentamisesta.  Lukemisen arvoinen teksti: "Brändi voi edelleenkin omistaa vain yhden idean, kantavan ajatuksen. Selkeän idean, joka ohjaa ja näyttää suuntaa kaikelle tekemiselle aina markkinointiviestinnästä digitaalisten palveluiden kehittämiseen.

Mitä pirstaloidumpaa tekeminen on, sitä kriittisempää on omistaa yksi kristallinkirkas idea. Tällaisen idean on oltava vain entistä isompi ja sen on mahdollistettava yhä moninaisemmat luovat ratkaisut eri tilanteisiin, eri kanaviin, eri tarpeisiin."

Riitta Birkstedt (2012) väitteli aiheesta Turun yliopistossa. Hänen väitöstutkimuksensa kohdeyrityksenä oli Wärtsilä. Työn nimi on Between the deliberate and the emergent -constructing corporate Brand meaning  MNCs. Brikstedtin väitöskirja alkaa lauseella: "Corporate branding is one of those things that everyone believes is important, yet there is very little consensus as to what it means ”, stated Nicholas Ind in 1997 (Ind 1997, 2)." Brändinsä voi tuhota hetkessä. Wärtsilä ilmoitti taannoin (3/2016) että sen Italian tehtaalla on vääristelty testituloksia. Brändin tuohoamiseen ovat osallistuneet marimekko, Nokian Renkaat, Volkswagen, Nestle jne.

Määttä, Essi (2014) Brändin rakentaminen brändiorientoituneessa yrityksessä: Case Sinituote Oy. Tampereen yliopisto. (Pro gradu)

rkki


Anneli Arho (1998) käsittelee kuvia musiikissa, Lähde: Filosofinen aikakauslehti. Tämä kirjoitus  on huomattavan iäkäs. Kirjoituksessa näkyy kuitenkin hyvin mielikuvan monimuotoisuus.



Suvi Pietarinen (2013)  "Yhtenäisen yritysbrändin rakentaminen ja johtaminen yritysmarkkinoilla tulosyksikköorganisaatiossa - Yritysbrändistä lisäarvoa differoinnin kautta." Tutkimustyö on tehty Aalto Yliopiston opinnäytteenä. (8.8.2018).

Comments