Social Media in enterprises Sosiaalinen media yrityksissä

Yrityksellä on siis yksi päätarkoitus, yksi strategia, johon se toiminnallaan tähtää. Yleensä tämä tarkoitus on tuottaa voittoa omistajilleen.

-Harri Rauhanummi
Oikeastaan on sanomattakin selvää, että  voiton tuottaminen on yritystoiminnassa keskeistä. Lainsäätäjäkin on nostanut sen esiin. Osakeyhtiölakia (Osakeyhtiölaki 21.7.2006/624) vilkaisseet ovat havainneet, että sen alkupuolella eli 5§:ssä sanotaan näin:
Toiminnan tarkoitus
Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.

Mutta jos keskitytään tähän sosiaaliseen mediaan yrityksissä, niin esimerkiksi tällaista näkemystä löytyy.
SoMe- strategiaa ei tarvita (Lue koko juttu oheisesta linkistä.) H. Rauhanummi sanoo mm. näin: [...] Olen törmännyt viime aikoina useasti keskusteluun sosiaalisen median strategiasta. Mielestäni jo siinä vaiheessa, kun aletaan luomaan sosiaalisen median strategiaa, on menty metsään. SoMe-strategian luominen tarkoittaa jo lähtökohtaisesti sitä, että sosiaalinen media nähdään yrityksessä jonain erillisenä osa-alueena, jonka hoitamiseen tarvitaan omaa strategiaa. Ja näinhän asian ei toki kuuluisi olla, eihän?[...] 

Kim Holmberg (Åbo Akademi) tutkii sosiaalista mediaa. Hänen kalvosarjansa on  Slidesharessa.

Evan raportti on  puolestaan otsikoitu: Näin sosiaalinen media muuttaa yrityksiä

Pauliina Mäkelä on sosiaalisen median asiantuntija. Mäkelä Pauliina (SOMETU) LadyWebbi: Sosiaalisen median strategia Slideshare (presentations) Sosiaalinen media yrityksissä (Prezi)

Marika Pöyri on perehtynyt sosiaalisen median hyödyntämiseen rekrytoinnissa. Pöyri työskentelee JobiJobi- hankkeessa. Viimeksi siellä on perehdytty videotyöhakemukseen. Mielenkiintoinen tapa tutustua potentiaaliseen työntekijään ennalta. Muuten siinäkin mielenkiintoinen ristiriita, että työnhakijaa ei saisi googlata. Takuuvarmasti jokainen työnantaja kuitenkin etsii taustatietoja. Millä tavalla netti poikkeaa live WOMista?
Sosiaalisen median rooli kasvaa tulevaisuudessa ja voidaan ajatella, että Tulevaisuuden voittajia ovat ne työnantajat joista työntekijät kertovat parhaat tarinat, kuten Karri Ahonen (2009) toteaa Sosiaaliset mediat rekrytoinnissa -esityksessään. (PDF) Katso myös Janne Ruohiston kalvosulkeiset aiheesta: Rekrytointi sosiaalisessa mediassa

Mielenkiintoinen sivu: 123 Social Media 

Muutamia linkkejä ja vinkkejä aiheeseen perehtymiseen:
Risto Säntti  VTM Risto Säntin ammattikasvatuksen alaan kuuluva väitöskirja.

How Cultures Interact in an International Merger -Case MeritaNordbanken (Kulttuurien kohtaaminen yritysten fuusiotilanteessa -case MeritaNordbanken) (Link, PDF)

Petra Säntti Thesis (PDF)

Median murros -essee Kirsi Mäki. TAIK, avoin yliopisto. Muut puhuvat sinusta – sosiaalinen media yritysten kiinnostuksen kohteena (PDF)

Nikulainen, K. (2008). Sosiaalinen media kiinnostaa ja pelottaa yrityksiä

Sosiaalinen media yrityksissä

Social Media: An Enterprise Perspective (CarrotBlog.com)

HOW TO: Use Social Media for Enterprise Business


Social – A Culture, not a tool



The New CIO: Social Media and the Enterprise


Vesa Jarkko (2010) SOME ja hyperkäyrä

Schawel, Dan (2009). Top 10 Social Networks for Entrepreneurs


SOME Wikipedia

SOME Merriam Webster


<iframe frameborder="0" scrolling="no" style="border:0px" src="http://www.google.com/books?id=7l2OR6giC6AC&lpg=PT15&ots=jLG5s05RdU&dq=social%20media%20entrepreneurship&lr&hl=fi&pg=PT15&output=embed" width=500 height=500></iframe>



"Social media can be like teen sex. Everyone wants to do it. Nobodyknows it. When it's finally done, there is suprise it's not better." (Source: Meyerson, M. (2010). Success secrets of social media marketing. Entrepreneur Press. page 5.)

<iframe frameborder="0" scrolling="no" style="border:0px" src="http://www.google.com/books?id=NKFkl5oS-2UC&lpg=PP1&dq=related%3AISBN0470634030&hl=fi&pg=PP1&output=embed" width=500 height=500></iframe>



<iframe frameborder="0" scrolling="no" style="border:0px" src="http://www.google.com/books?id=chd3yfExXMEC&lpg=PP1&dq=related%3AISBN0470634030&hl=fi&pg=PR2&output=embed" width=500 height=500></iframe>




<iframe frameborder="0" scrolling="no" style="border:0px" src="http://www.google.com/books?id=in7BSJlU7z4C&lpg=PP1&dq=related%3AISBN0470634030&hl=fi&pg=PR4&output=embed" width=500 height=500></iframe>








Comments

Hei Margit. Mukava koonti kirjoituksia jutun otsikon ympäriltä. Satuin löytämään juttusi, kun nimeni oli tarttunut monitoreihin (tunnustan, seuraan myös omaa niemeäni somessa :) Ajattelin tulla kommentoimaan, koska saattaisit olla kiinnostunut myös tuoreista kirjotuksistani some-strategian ympäriltä: http://www.somemonitor.com/blogi/nain-luot-sosiaalisen-media-strategian-osa-14.html
MN said…
Hei Harri!
Kiva, jos pidit jutusta ja kiitos paljon linkistä!
Käväisen lukemassa sen vähän paremmalla ajalla ja linkkaankin sen todennäköisesti
jossakin vaiheessa.
Omaa nimeä kannattaa ehdottomasti seurata somessa ;)