Kenen elämää elät sosiaalisessa mediassa?

Minulle osui käteeni kirja: Kenen elämää elät? (linkki kirjan tietoihin). Kyseinen kirja käsittelee keski-ikän kriisissä kamppailevien ihmisten haasteita ja henkistä kasvua. Kirja ei liity millään muulla tavalla tähän kirjoitukseen, mutta tuosta otsikosta juontui jostakin syystä heti mielleyhtymä tähän sosiaalisen mediaan ja verkostoitumiseen, jotka ovat ajassamme keskeisiä puheenaiheita. 

Kysymyksiä, jotka tämän asian tiimoilta nousivat mieleeni ovat mm. Miksi olen mukana sosiaalisessa mediassa? Olenko oikeasti ulkona kaikesta, jos en kerro Facebookissa,Twitterissä, blogeissa tai jossakin vastaavassa sosiaalisen verkoston foorumissa kaikkea tekemistäni ja avaa yksityiskohtaisesti ajatuksiani, sijaintiani ja suunnitelmiani? Olen itse sen ikäinen ihminen, että henkilökohtainen elämäni on aivan jossakin aivan muualla kuin FB:ssä tai Twitterissä.



Olen itse ollut kyllä erittäin kiinnostunut sosiaalisesta mediasta, heti kun se on ilmestynyt ulottuvilleni. Aloitin bloggaamisen (tämä blogi ja sen edeltäjä) jo aika varhaisessa vaiheessa. Olen nyt jälkeenpäin havainnut, että olen ollut liikkeellä heti siinä vaiheessa, kun blogit tekivät vasta tuloaan. Blogien lisäksi olen testanut huomatavan määrän erilaisia sosiaalisen median palveluja niin yksityisesti, opetuksellisesti kuin yrityksenikin näkökulmasta. Jotkut asiat ovat jääneet aktiivisesti käyttöön ja jotkut eivät vain ole niin sanotusti oikein iskeneet.

Ensimmäiset kokeiluni sosiaalisen median käyttämisessä opetuksessa tapahtuivat, kun työskentelin Joensuun yliopistossa (nyk. Itä-Suomen yliopisto) Matkailualan maisteriohjelman yhtenä kouluttajana. Käytimme ohjauksessa hyödyksemme MS Messengeriä. Kovin korkealentoiseksi tuo kokeilu ei omalla kohdallani edennyt, mutta ymmärsin kuitenkin sen, että näissä välineissä tulee olemaan paljon potentiaalia ja tulevaisuutta.

Sosiaalinen media on ilmiönä kuitenkin vielä suhteellisen uusi. Vuonna 2011 Facebookilla (Facebook) on ikää vasta 7 vuotta, Linkedin (LinkedIn) täyttää 8 vuotta, YouTube (YouTube) on perustettu vuonna 2005. Välineet ovat käytössämme ja nuorison tehtävänä lienee keksiä niille hyötykäyttöä.


Tosiasia on, että sosiaalinen media on osa kommunikaatioympäristöä, jossa minua nuoremmat viettävät huomattavan osan aikaansa. Liiketoiminnan näkökulmasta siinä on mahdollisuus hyvän tuloksen tekemiseen: Se on mahdollisuuksien  maailma.






Comments