Kuva hevosblogistani
Tämä tutkimuksen laatimisskeema on TT, YTM Martti Muukkosen kirjoittamasta oppaasta. Opas on Joensuun yliopiston julkaisu vuodelta 2003. Huomaa, että Muukkonen käyttää oppaassa termiä keskusongelma, kun hän tarkoittaa tutkimuskysymystä.
punaisella kirjoitettu on tämän blogin kirjoittajan tekemiä kommentteja.
Muistathan, että tutkimus on itsenäinen työ, jolla osoitat olevasi valmis työelämän haasteisiin. Se on "rannekelippusi" työelämän urahissiin.
Mutta huomaa, että tästäkään
ohjeesta ei ole sinulle hyötyä, jos et noudata tätä. Syytös siitä, että
ohjaasi ei ohjaa sinua on mitä luultavimmen turha. Jos noudatat ohjaasi
ohjeita, niitä hän luultavasti sinulle antaa, selviät työstäsi
luultavasti ilman sen suurempia murheita. Et voi ymmärtää, mitä sinulle
sanotaan, jos et riittävästi itse ensin perehdy asioihin, tieteenalasi
tutkimusperinteeseen ja jo aiemmin tehtyihin töihin. Opinnäytetyö on sinun henkilökohtainen työsi. Ohjaajan tehtävänä on paimentaa, että se noudattaa tieteenalasi käytäntöjä ja perusasiat ovat kohdallaan. Ohjaajasi käyttää siis alan tieteellistä koodistoa ja oman oppilaitoksesi tutkielman arviointikriteerejä arvioidessaan työtäsi ja ohjatessaan sinua.
Bibliografiset tiedot:
Martti Muukkonen (2003). Ideasta tutkimukseksi. Tutkimuksen suunnittelun opas. Joensuun yliopisto. Linkki dokumenttiin: http:// marttimuukkonen.pp.fi/Ideasta_ tutkimukseksi.doc (2.9.2019, linkki ei toimi).
Liite 1
TUTKIMUKSEN LAATIMISSKEEMA
Ota kopioita
tästä skeemasta ja hahmottele oikeanpuoleisiin laatikoihin vasemmalla olevien
kysymysten avulla, miten työsi etenee. Laadi ensin hahmotelma koko työsi
etenemisestä.
Seuraavaksi on
aika siirtyä lukutason suunnitteluun. Lukutason
jälkeen suunnittele alaluvut. Mikäli työssä on vain pää- ja alaluvut, yhdistä
3. ja 4. vaihe.
Ota jokaista lukua/alalukua
varten oma suunnittelukopio – niitä tulet tarvitsemaan. Säilytä myös hylkäämäsi
versiot, koska saatat myöhemmin huomata sen olleenkin parempi.
Ylipäätään säilytä aina edellinen versio. Kun aloitat työsi muokkaamisen tallenna se heti aloittaessasi uudella nimellä, jotta se mihin eilen jäi-versio on sinulla tarvittaessa käytössäsi. Tämä siksi, kun kirjoitat ja muokkaat tekstiä voit havaita, että muutit jonkun hyvän kohdan huonommaksi. Näin se pysyy sinulla tallessa ja voit hyödyntää sen halutessasi.
Ylipäätään säilytä aina edellinen versio. Kun aloitat työsi muokkaamisen tallenna se heti aloittaessasi uudella nimellä, jotta se mihin eilen jäi-versio on sinulla tarvittaessa käytössäsi. Tämä siksi, kun kirjoitat ja muokkaat tekstiä voit havaita, että muutit jonkun hyvän kohdan huonommaksi. Näin se pysyy sinulla tallessa ja voit hyödyntää sen halutessasi.
Kun olet saanut
skeeman valmiiksi, aseta se ja tutkimuskysymyksesi työpöytäsi yläpuolelle, jotta näet sen koko ajan. Se tärkein tehtävä on auttaa sinua hahmottamaan
työsi kokonaisuus. Silloin vältät assosiaatioiden mukana liukumista ja
pystyt alinta lukutasoa kirjoittaessasi keskittymään vain siihen kun tiedät,
että käsittelet mieleesi juolahtanutta asiaa muualla.
1.Vaihe: Koko tutkimus
Otsikko
|
|
Johdantoluku / -luvut
|
|
”Myyntikappale”
Miten herätät
lukijan mielenkiinnon aiheeseen?
Miksi tutkimus on tärkeä?
|
tällä lunastat "oikeuden" tehdä tämän tutkimuksen.
|
Keskusongelma
Mihin
kysymykseen tutkimus pyrkii antamaan vastauksen?
|
tutkimuskysymys on koko tutkimuksesi tärkein juttu. jos sen laadinnassa menee joku asia pieleen, menee kaikki pieleen.
Tutkimuskysymys määrää mm. sen teetkö tutkimuksesi käyttäen kvalitiivista vai kvantitatiivista menetelmäpakkia, mikä on tulokulmasi aiheeseen (=mitä teoriaa tarvitset/mitkä ovat alan aiemmat tutkimukset) Jos et tässä vaiheessa tajua, että kaikki tutkimuksen osat liittyvät kiinteästi toisiinsa, olet loppuvaiheessa jokseenkin pulassa. |
Aikaisempi
tutkimus
Miltä osin ja
mistä näkökulmasta keskusongelmaa on aikaisemmin tutkittu?
Mitkä ovat
olleet keskeiset tulokset?
Millä
metodein asiaa on tutkittu?
Miten
aikaisempaa tutkimusta voi hyödyntää omassa työssä?
Mikä on
tutkimusaukko, jota oma tutkimus paikkaa?
|
Tässä siis tutkimuksesi teoreettisen viitekehyksen rakentamisen
|
Tutkimustehtävä(t)
Mitä toimenpiteitä
keskusongelmaan vastaaminen vaatii?
Mitkä ovat
alaongelmat?
Mitkä ovat
niistä nousevat tutkimustehtävät?
Mitä metodeja
mihinkin kysymykseen vastaaminen edellyttää?
|
Mitä tutkit? Mikä on tutkimuskysymyksesi?
Miten lähdet ratkaisemaan tätä kysymystä? Mitä sinun pitää tehdä käytännössä (mennä haastattelemaan, laatia lomake, jonka lähetätä ja analysoit?) Millä tavalla laadit kysymykset että saat vastauksen siihen, mihin haluat saada vastauksen? Jos siis tutkit sosiaalisen median käyttöä yrityksen markkinontikanavana, mieti millä tavalla saat nimenomana tietoa siitä markkinointikanavana. |
analyysiluvut
|
|
”Tarinan”
kulku
Miten
tutkimuksen raportointi etenee alkaen johdannosta ja päätyen loppuyhteenvetoon?
Miten otsikot
kuvaavat työn etenemistä?
|
|
päätösluku
|
|
Keskustelu
Miltä osin
keskusongelmaan on pystytty vastaamaan?
Miten
tulokset olisivat poikenneet saaduista, jos olisi käytetty muita menetelmiä?
Mitä jää
myöhemmän tutkimuksen tehtäväksi?
|
älä oikeasti unohda kriittisyyttä tekemääsi kohtaan!
|
2. Vaihe: Lukukohtainen suunnittelu
-
Luku on ns. 1-tason luku, jolloin otsikon numerointi on
esim.
2. Yhteisö ja yksilö
Otsikko
|
|
Johdanto alaongelmaan (=pääluvun aiheeseen )
|
|
Pääluvun
aloitus
Miten luku
nivoutuu edelliseen
lukuun? |
|
Pääluvun
keskusongelma
Mihin
kysymykseen tämä luku
pyrkii vastaamaan?
Mihin
alaongelmiin luku jakautuu?
Mitä metodeja
alaongelmat
edellyttävät? |
|
Pääluvun
alaluvut
|
|
”Tarinan”
kulku
Miten luku
loogisesti etenee
alaluvusta toiseen? |
|
pääluvun päätös = päätösalaluku
|
|
Pääluvun
merkitys
Miltä osin
keskusongelma on
ratkaistu?
Mitä luvussa
esitetyt asiat
merkitsevät kokonaisuudelle? Miten luku nivoutuu seuraavaan? |
3. Vaihe: Alalukukohtainen suunnittelu
-
Luku on ns. 2-tason luku, jolloin otsikon numerointi on
esim.
2.2 Yhteisö
2.3. Yksilö (muista tarkistaa aina oman oppilaitoksesi oppinnäytetyöohjeesta)
Otsikko
|
|
Johdanto
alalukuun (=ala-alaongelmaan)
|
|
Alaluvun
aloitus
Miten alaluku
nivoutuu edelliseen
lukuun/alalukuun? |
|
Alaluvun
keskusongelma
Mihin
kysymykseen tämä alaluku
pyrkii vastaamaan?
Mihin
alaongelmiin luku jakautuu?
Mitä metodeja
alaongelmat
edellyttävät? |
|
alaluvun
ala-alaluvut
|
|
”Tarinan”
kulku
Miten alaluku
loogisesti etenee
teemasta toiseen? |
|
alaluvun
päätös ala-alaluku
|
|
Alaluvun
merkitys
Miltä osin
keskusongelma on
ratkaistu?
Mitä
alaluvussa esitetyt asiat
merkitsevät kokonaisuudelle? Miten alaluku nivoutuu seuraavaan? |
4. Vaihe: Esseiden kirjoitus l. teemakohtainen
käsittely
Tässä vaiheessa ollaan ”pohjalla” ja
aloitetaan varsinainen kirjoittaminen. Edellisiä malleja seuraten kirjoitetaan
1-3 sivun pituinen ”tenttivastaus”/ essee jokaisesta alalukukohtaisesta
keskusongelmasta.
-
Luku on ns. 3-tason luku, jolloin otsikon numerointi on
esim.
2.2.2 Primääriryhmä
2.2.3
Sekundääriryhmä
Otsikko
|
|
Johdantokappale ala-alalukuun
|
|
Ala-alaluvun
aloitus
Miten alaluku
nivoutuu edelliseen
lukuun/alalukuun? |
|
Ala-alaluvun
keskusongelma
Mihin
kysymykseen tämä alaluku
pyrkii vastaamaan?
Mihin
alaongelmiin luku jakautuu?
Mitä metodeja
alaongelmat
edellyttävät? |
|
ala-alaluvun
kappaleet
|
|
”Tarinan”
kulku
Miten alaluku
loogisesti etenee
teemasta toiseen? |
|
ala-alaluvun
päätöskappale
|
|
Ala-alaluvun
merkitys
Miltä osin
keskusongelma on
ratkaistu?
Mitä
alaluvussa esitetyt asiat
merkitsevät kokonaisuudelle? Miten alaluku nivoutuu seuraavaan? |
Edit
2.9.2019 5 /35
9.5.2018 30 min
Comments