Carl Gustaf Wolff sielultaan yrittäjä




https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/small/HK19/HK19120413_10.jpg

Kuvan lähde https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/small/HK19/HK19120413_10.jpg


 
Kauppaneuvos Carl Gustaf Wolff (28.10.1800–19.7.1868)
laivanvarustaja, kauppias
Carl Gustaf Wolff kohosi köyhästä kirjanpitäjästä Suomen merkittävimmäksi laivanvarustajaksi 1800-luvun puolivälissä. Vaasalainen Wolff rakennutti laivansa itse ja kantoi yksin liiketoimiensa riskin vakuuttamatta laivojaan tai ottamatta yhtiökumppaneita. (Kansallisbibliografia)

Puolisot
1. puoliso Maria Margareta Hedman
2. puoliso Natalia Strömste



Wolffista kertoo mm. Digikirjastojen esittely näin:
"Carl Gustaf Wolff syntyi Noormarkussa vuonna 1800 rykmentin kapellimestarin poikana. Isän varhaisen kuoleman takia hän joutui jo 12-vuotiaana hankkimaan toimeentulonsa kauppa-apulaisena Porissa. Vuonna 1818 Wolff muutti Vaasaan ja seitsemän vuotta myöhemmin hän perusti oman liikkeen. Ura laivanvarustajana teki hänestä paitsi maan suurimaan alallaan, myös varakkaimman henkilön Vaasassa ja ehkä myös koko Suomessa. Paitsi merkittävänä työllistäjänä ja veronmaksajana luonteeltaan inhimillinen Wolff tunnettiin varsinkin nälkävuosina vähävaraisten auttajana, joskin hän painotti aina oman työn merkitystä toimeentulon hankkimisessa. Mielipiteiltään vanhoillinen Wolff vastusti Vaasan palon jälkeen kaupungin siirtoa eikä hän merenkulkijana hyväksynyt rautateitäkään. Valtiopäiväedustajana Wolff oli kahteen otteeseen. Kauppaneuvos Carl Gustf Wolff kuoli matkallaan Tukholmassa vuonna 1868." Kari Leinamo: Valmistettu Vaasassa – Neljä vuosisataa teollisuutta, 2006

Wolffintie on Vaasan Palosaarella muistona tästä menestyneestä liikemiehestä. Vuonna 1828 hänestä tuli laivan osakas, vuonna 1830 otti osaa priki Wänskapenin rakentamiseen Petsmossa ja neljä vuotta myöhemmin hän omisti telakan Palosaaren sundissa Vaasassa.  Wolff rakensi 48 laivaa, joista 42 olivat hänen omiaan. Hän oli suurin laivanomistaja Suomessa ja koko Pohjolassa. 1867 yksityishenkilö Carl Wolffilla oli enemmän tonnistoa kuin jos Kokkolalla, Pietarsaarella, Uudellakaarlepyyllä, Kristiinankaupungilla, Raumalla ja Porilla yhteensä.  (Wikipedia) Hän kuoli liikematkalla Tuhkolmassa vuonna 1868.

Lähteitä ja linkkejä

Falandereista vaasanlaivoihin

Comments