Kuva Margit Mannila
Jääskeläinen (2015, 93-94) kuvaa hyvin tilannetta, jossa työntötekijät tekevät yksilöstä yrittäjän. Hän kertoo laittaneensa viivan tarralapulle joka kerta, kun hänen teki työpaikallaan mieli täräyttää jotakuta päähän. Viimeinen niitti oli ollut pomon kommentti: "Täältä laiturin nokasta katsottuna ei oikein vakuuta. Kaipaa jotakin."
Jokaisen yrittäjän syntytarina on luonnollisesti erilainen. Yksi asia yhdistää yrittäjiä. Asiakas. Yrityksissä ollaan asiakkaita varten-ei mitään muuta. (Jääskeläinen 2015, 94.) Yrittäjyyteen liittyy kiinteänä osana taloudellinen vastuunkanto (Jääskeläinen 2015, 95).
Millainen olet yrittäjänä?
Vapautta kaipaavan yrittäjän ei välttämättä kannata perustaa kivijalkakauppaa, johon liittyy pitkäaikaisia vastuita ja jatkuvaa paikallaoloa, toteaa Jääskeläinen (2015, 96) ja jatkaa että jotkut ovat turvallisuushakuisia ja jotkut lyhytjänteisyyteen taipuvaisia. Omien taipumusten tunnistaminen on vaivalloista, mutta palkitsevaa.
Tieto ja uskallus
Tietoa saa kaupasta, uskallusta joutuu etsimään sisältään, kirjoittaa Jääskeläinen (2015, 97). Hän sanoo, että harva sanoo suoraan, mitä kannattaa odottaa, kun ryhtyy yrittäjäksi. Siksi hän on kirjoittanut kirjan Älä yritä. Jääskeläinen korostaa, että kannattaa varautua siihen, että tilille ei tipu rahaa pahimmassa tapauksessa puoleen vuoteen. Pieniä puroja alkaa valua yleensä nopeasti, mutta sen varaan ei kannata laskea. Alkuvaiheessa on usein tarpeen laskea vähän elintasoa. Yrittäjänä joudut tottumaan siihen, että olet yhteiskunnan silmissä kävelevä konkurssiriski tai rikollinen, tykittää Jääskeläinen (2015, 97).
Jääskeläinen neuvoo opettelemaan välttävästi taloustietoa, jotta ymmärtää, mitä on liikevaihto, tulos ja tase. Näitäkin tärkeämpää on kassavirran ymmärtäminen. (Jääskeläinen 2015, 100.)
Verorahoin pyöritettäviä yrityspalvelupisteitä Jääskeläinen (2015, 101) neuvoo välttämään. Ne ovat kaunis ajatus, mutta siellä ei opeteta hankkimaan asiakkaita, ja se on kuitenkin ensimmäinen taito, joka yrittäjän pitää opetella. Sen sijaan nuorkauppakamarin toimintaan liittyminen ja yrityskummin hankkiminen ovat huomattavasti tärkeämpää ja mikä parasta, tällaisesta tukihenkilöstä on oikeasti hyötyä.
Mikä on oma elämänsuunnitelmasi?
Missio, visio, strategia ja sininen meri.
Missio - miksi yritys on olemassa.
Visio - millaiseksi yritys aikoo tulevaisuudessa.
Strategia - miten visioon päästään.
Sininen meri - toiminta-alue, jossa on vähän kilpailua. (Jääskeläinen 2015, 102.)
Mikä on kilpailuetusi?
Mieti, mikä on kilpailuetusi (arvolupauksesi) yrittäjänä. Tavoitteena on monopoli (sininen meri) omalla kapealla sektorilla. Jos et kellu sinisessä meressä, joudut kilpailemaan joko hinnalla, laadulla tai brändilläsi. Jos lähdet kilpailemaan hinnalla, muista että halvin on heikoimmalla. Halvassa hinnassa on useampia riskejä. Kun hinta on halpa, on siinä ohuempi kate. Halpojen hintojen perässä juoksevat asiakkaat ovat kaikista hankalimpia ja tyytymättömiä. (Jääskeläinen 2015, 107-108.) Kannattaa siis miettiä, haluaako sellaisia asiakkaita. Hinnan tulisi olla sellainen, että siihen on leivottu sisään kaikki mahdolliset kulut, joita yrityksellä on. Ja myymällä niitä tuotteita tai palveluja sitten X kpl (laksennallisena perustana kannattaa olla realistisesti saavutettavissa oleva määrä), jotta yritys pystyy kattamaan kulunsa ja on voitolla. Esim. jos sinulla on kahvila, jossa käy kuukaudessa keskimäärin 2640 asiakasta ja se sijaitsee liiketilassa, jossa vuokra on 2400 euroa kuukaudessa, menee tuloistasi 0,90 €/asiakas tilavuokraan, jne.
Mieti, mikä on laatua. Paljonko asiakkaasi on valmis maksamaan laadusta? Paljonko laadun tekeminen maksaa sinulle? Sellaiseen viimeistelyyn ei kannata laittaa aikaa, joka ei näy asiakkaalle.
Maine on mainio kilpailuetu, toteaa Jääskeläinen (2015, 110). Tee hyvää laatua alusta alkaen, sillä laatumielikuvaa ei voi helposti nostaa ykköseksi myöhemmin, jos on alussa pahasti tunaroinut. Parhaat asiakkaasi ovat niitä, jotka arvostavat yrityksesi laatua ja brändiä- eivät halpaa hintaa.
Lähteet
Jääskeläinen, Janne (2015) Älä yritä! Tätä sinulle ei kerrota yrittämisestä. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki.
Mannila, Margit. (2013). Blue and red ocean strategy. (8.2.2016).
Mannila, Margit. (2015). Hinnoittelun menetelmät. (25.2.2016).
Mannila, Margit. (2015). Katetuottolaskenta ja hinnoittelu. (25.2.2016).
Mannila, Margit. (2010). Key Rations. Tunnuslukuja. (8.2.2016).
Mannila, Margit. (2016). Yksin vai yhdessä? (25.2.2016).
Comments