Kuva: Margit Mannila
Mitä on projektioppiminen?
Mitä on projektioppiminen?
Nykyään puhutaan mielellään projektioppimisesta. Mitä se oikeastaan on? Onko projektioppiminen kokonaan jotakin uutta ja erikoista? Ei ole. Asiasta on puhuttu aiemmin mm. nimillä ongelmalähtöinen oppiminen, yhteisöllinen ja yhteistoiminnallinen (kollaboratiivinen) oppiminen johon liittyvät erilaiset työssä ja tekemällä oppimisen mallit. Nyt on ollut jo jonkin muotia puhua projekteista, joten on aika luonnollista, että puhutaan myös projektioppimisesta. Toisaalta esimerkiksi opintokokonaisuudet ovat projekteja ihan lähtökohtaisesti. Niillä on aina selkeä alku ja loppu.
Ensimmäisiä tähän oppimiskäsitykseen perustuvia "virallisia" instituutiota lienevät olleet mestari-kisälli oppimissuhde ja epävirallisia isältä pojalle ja äidiltä tyttärelle siirtyneet tiedot ja taidot.
Perinteiselle projektioppimiselle on myös
tyypillistä toiminnan ja lopputuloksen korostuminen oppilaiden
käsitteellisen ymmärryksen kehittymisen sijaan.
Palasin projektioppimisen tai PBL:n pariin kurssilla, jonka työnantaja järjesti. Kurssin opettajana oli Satu Öystilä, joka on yksi tähän oppimismenetelmään perehtynyt asiantuntija.
Palasin projektioppimisen tai PBL:n pariin kurssilla, jonka työnantaja järjesti. Kurssin opettajana oli Satu Öystilä, joka on yksi tähän oppimismenetelmään perehtynyt asiantuntija.
Konstruktio
Konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaan tieto
ei siirry sellaisenaan henkilöltä toiselle, vaan oppija luo tiedosta
oman konstruktionsa. Konstruktio on tietoa, joka muotoutuu ja rakentuu
yksilön ajatteluprosessien kautta. Oppimistilanteessa syntyvään
konstruktioon vaikuttaa paitsi aistein havaitut seikat, myös oppijan
omat ennakko-oletukset ja aikaisempi tieto, ympäröivä kulttuuri
sekä oppimiskontekstin fyysiset, sosiaaliset ja emotionaaliset tekijät. (Lähde Käsitehakemisto)
Comments