Kuvat Margit Mannila
Tulipalo päivässä pitää tylsyyden loitolla, otsikoi Janne Jääskeläinen (2015, 127). Hmm... Näin se on. Kaksi tulipaloa päivässä on jo sellainen satsi, että ei ehdi paljon turhia murehtimaan. Silloin kun se tulipalo sattuu omalle kohdalle, ei välttämättä naurata, mutta kaikesta yleensä selviää. Tavalla tai toisella.
Jääskeläinen (2015, 127) havaitsi, että yrittäjäksi ryhdyttyään hän alkoi suhtautua vakavammin kaikenlaisiin ongelmiin. Yrittäjä on vastuussa yrityksestään ja yrityksessä on luonnollisesti huomattava määrä asioita, jotka voivat mennä vikaan. Jos jotakin sattuu, vastuu on yksin sinun ja vain sinun, vaikka yrityksessäsi olisi lauma johtajia.
Johtajan tärkein asia on opettaa ja opastaa ihmiset toimimaan itsenäisesti, Jääskeläinen (2015, 127-128) kirjoittaa ja jatkaa: Kaiken kierrättäminen oman pöydän kautta on yleensä egon hieromista tai kontrollin himoa. On tietenkin tilanteita, jolloin johtajana pitää olla aktiivisesti läsnä. Kun kriisi tulee, on aika johtaa. Mitä se sitten tarkoittaa konkreettisesti. Jääskeläinen listaa seitsemän asiaa: arvioi tilanne, pysy rauhallisena, ylläpidä kriisitietoisuutta, ole näkyvästi paikalla, tiedota, tiedota ja tiedota, muista juoda ja syödä ja pyydä anteeksi, mutta älä häpeile.
Kriisiviestintä
Kriisiviestintä on yrityksessä huonommin halussa kuin opas tulipalon varalta, toteaa Jääskeläinen (2015, 129). Näin ei kannattaisi olla, sillä nykyään pienikin huono heitto sosiaalisessa mediassa saattaa aiheuttaa räjähdyksen. Humoristisesti tarkoitettu kommentti saattaa jäädä elämään tai tehdä sinusta hetkessä kuuluisan, tavalla jollaista et ole halunnut.
Näin kävi Justine Saccolle, kun hän twiittasi surullisen kuuluisan twiittinsä muutama vuosi sitten.
Olisi ehkä kannattanut pari kertaa miettiä, mitä kirjoittaa. Se pieni nappula, jota enteriksi kutsutaan, on aika liukas ja jos sinulla sattuu olemaan muutama sata (tai tuhat) seuraajaa, lähtee hölmöilysi leviämään lähes valonnopeudella eteenpäin. Ottaen vielä huomioon, että Saccon titteli oli communication manager tuohon aikaan, niin...
Jääskeläinen (2015, 129-130) neuvoo, että älä siivoa jälkiäsi, vaikka se on ensimmäinen reaktio. Moni on sitä yrittänyt, mutta se on yleensä myöhäistä, joku on jo ehtinyt tekemään typerästä viestistäsi kuvakaappauksen ja jakaa se omassa somevirrassa ja menee hetki, kun tonkia sinun ja (yrityksesi) historiaa antaumuksella. Siinä sinä sitten olet maalitauluna.
Kerro kaikki ja heti, neuvoo Jääskeläinen (2015, 130). Turha piilotella tilannetta. Mitä nopeammin saat oman näkemyksesi tilanteesta julkisuuteen, sitä parempi. Tekoja ei kannata selitellä, sillä kukaan ei tarjoa sinulle ymmärtäväistä olkapäätä. Pienikin heikkouden merkki saa internettrollit kiusauskiimaan.
Kanna vastuu, sillä luultavasti olet tilanteeseen syyllinen. Pyydä anteeksi ja tarkoita sitä. Lantamyrsky rauhoittuu joskus ja sinun täytyy vain kestää seuraavat viikot, vaikka tekisi kuinka kipeää. (Jääskeläinen 2015, 130). Ja yleensä tällaiset jutut kaivetaan esiin kerta toisensa jälkeen. Onhan se vähän kohtuutonta, mutta siinä kun ennen ajateltiin, että mitähän naapurit ajattelevat siitä, että mokaan, joutuu nykyään välillä miettimään, että onko moka paikallinen vai maailmanlaajuinen.
Epävarmuus ja päätöksenteko
Päätöksentekoon liittyy aina epävarmuus. Tulet koko urasi ajan huomaamaan, miten paljon muilla ihmisillä saattaa olla sanottavaa johtamistyylistäsi. Joidenkin mielestä se on liian kovaa ja joidenkin mielestä se on liian pehmeää. (Jääskeläinen 2015, 130.) Kukaan ei ikinä tykkää aidosti siitä mitä teet. Sama pätee monessa muussakin asiassa ei vain johtamisessa.
Sitä, mikä on oikea päätös, ei voi tietää etukäteen. Se tekee johtajana ja yrittäjänä olemisesta haastavaa. Joissakin tapauksissa on selvää, että toisenlainen päätös olisi ollut parempi, mutta joissakin tilanteissa et ole vielä vuosienkaan päästä täysin varma, mikä olisi ollut hyvä päätös. Tärkeintä on keskittyä nykyhetkeen ja tulevaisuuden näkymiin. Mitä paremmin voit unohtaa menneisyyden sen paremmin pystyt keskittymään tulevaisuuteen. (Jääskeläinen 2015, 130.) Tämä pätee ihan henkilökohtaisessakin elämässä. Jos jäät jumittamaan siihen, mitä sinulle on joskus tapahtunut se tapahtumaa määrittelee sinut ja loppuelämäsi. Kaikille ihmiselle tapahtuu vaihtelevasti vaikeitakin asioita ja niistä vain on uitava yli ja jatkettava elämää. Sinä tai minä emme tosiaankaan ole poikkeuksia.
Yleensä päätös on reagointia jonkun muun aiheuttamaan tilanteeseen. Käytännössä sinulta odotetaan ja halutaan päätöstä aisaan, jota et haluaisi juuri siinä vaiheessa tehdä. Olet varmasti huomannut, että harva päätös on sellainen, että se pitäisi tehdä miettimättä. Toki kiireen aiheuttaminen on yksi neuvottelutaktiikka. Tarjous on voimassa vain tunnin jne. Jääskeläinen (2015, 131) huomauttaa, että kun huomaat että sinulla on kiire tehdä päätös, mieti miksi niin on. Kuka hyötyy nopeasta päätöksestä?
Jääskeläinen (2015, 131) neuvoo tekemään päätökset tutuissa tilanteissa ja paikoissa, sillä ihmiset tekevät virhearviointeja kun he ovat itselleen vieraissa tilanteissa. Varoituskellot alkavat nimittäin soida helpommin ja niin vältytään ikäviltä tilanteilta. Kun ihmiset esim. siirtyvät uuteen työpaikkaan tai menevät johonkin uuteen tilanteeseen, monen arvostelukyky heikkenee. Älä tee isoja päätöksiä lomalla, muiden toimistolla tai tilanteeissa, joissa et ole sinut itsesi kanssa.
Jossakin tilanteessa on parempi olla tekemättä päätöstä lainkaan. Useimmat asiat ratkeavat ajan kanssa itsestään. Käytännössä, jos vetkutat päätöksen tekemistä, se kertoo siitä, että et ole varma asiasta tai tiedät, mikä on oikein, mutta sinulla ei ole rohkeutta tehdä oikein. Ihmiset ovat luontaisesti vetkuttelijoita etekin jos asiat ovat vaikeita. (Jääskeläinen 2015, 131-132.) Jääskeläinen (2015, 132) kertoo vetkutelleensa itse puoli vuotta, kun hän oli joutunut ensimmäisen kerran irtisanomaan. Kuitenkin päätöksen tekemättömyyskin on päätös. Se on yleensä huonoin päätös, sillä se tarkoittaa sitä, että nykyinen tilanne jatkuu sellaisenaan. Kun vetkutat päätöstä tilanteessa, jossa sinun pitäisi päättää jotakin, luultavasti vetkuttaminen pahentaa tilannettasi ja vahinko lisääntyy koko ajan. Laastari on parasta napata irti kerralla eikä nyhtää sitä irti karva kerrallaan. Silloin se riipaisee kerran ja kunnolla.
Pahimmat möröt
Yrittäjällä on mahdollisuus nauttia tunteiden vuoristoradasta. On tajunnanräjäyttäviä onnistumisen hetkiä ja sitten on vastaavasti ahdistusta, joka pitää hereillä pitkälle aamuyöhön. (Jääskeläinen 2015, 132.)
Yrittäjänä voi olla yksinäistä. Kannattaa siksi hakeutua keskusteluihin toisten yrittäjien kanssa. Taloudelliset ongelmat aiheuttavat haasteita. Vaarallisimpia tilanteita ovat ne, joissa rahahanat hitaasti kuivuvat kiinni. (Jääskeläinen 2015, 133.)
Käytännössä yrittäjä käy koko tunneskaalan läpi useamman kerran viikossa. Kun paiikki iskee, kannattaa muistaa hengittää rauhallisesti.
Yrittäjänä et kohtaa pelkästään omia kriisejäsi vaan joudut käsittelemään myös muiden ihmisten ikäviä ja surullisia asioita. Joudut tasapainoilemaan esimiesasemasi ja omien tunteittesi välillä.
Kun kriisi koittaa, muista:
- Ole reilu. Anna palkallista lomaa ja ohjeista muita työntekijöitä hoitamaan asiat poissaolevan puolesta.
- Älä hillitse tunteitasi. Jokaisella johtajalla on pakon sanelema naamari, joka on päällä töissä. Kriisitilanteessa ole oma itsesi, ja kohtaa ihminen sellaisena kuin olet.
- Anna tilaa. Ihminen itse tietää parhaiten miten surra. Älä yritä piristää kriisin kourissa olevaa teennäisillä vitseillä, mutta älä myöskään sipsuttele tarpeettoman varovaisesti tämän ympärillä.
- Kosketa. Halaa, jos olet läheisissä väleissä. Jos olet tyypillisesti jäyhä ja etäinen, kättele edes kahdella kädellä ja taputa hartiaan, sillä on merkitystä.
- Kysy, miten voit auttaa. Se on pieni ja suomalaisille hankala kysymys kysyä. Se merkitseen kuitenkin kuulijalle paljon.
Ihmiset muistavat sen miten heitä kohtelit eivät sitä mitä teit. (Jääskeläinen 2015, 134-135.) Tunnelmat jäävät mieleen. Se on hyvä muistaa. Aina.
Lähteet
Jääskeläinen, Janne (2015) Älä yritä! Tätä sinulle ei kerrota yrittämisestä. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki.
Lähetetty Windows Phonesta
Comments