Onnistunut pitchaus

Kuva Margit Mannila


”Emme kerta kaikkiaan tiedä, mitä tulevaisuus pitää sisällään.”
PETER L. BERNSTEIN


Talouselämässä 10/2013, s. 62 (8.3.2013) Evastiina Aho antoi vinkkejä onnistuneeseen pitchaukseen.

Pitchaus tunnetaan paremmin nimellä hissipuhe. Hissipuheen pituus on noin puoli minuuttia. Se on keskivertohissimatkan pituus Suomessa. 
 
Miksi tähän asiaa pitäis sitten kiinnittää huomiota? Tarvitset  hyvän hissipuheen ("elevator pitch") myyntiä varten. Hissipuheen tavoitteena on, että  pystyt kertomaan yrityksesi olennaisimman myyntilupauksen tai tuomaan ilmi oman osaamisesi keskeisimmät osa-alueet tiiviisti. 
 
Janne Jääskeläinen (2015, 33-34) toteaa, että termi hissipuhe on Suomessa hieman harhaanjohtava. Meillä ole sellaisia kerrostaloja, joissa hissimatka kestäsi kolmesta viiteen minuuttia. No kuitenkin ymmärretään, että hissimatka ei ole pitkä ja tavoite on tiivistetysti kertoa, mitä osaa tehdä erinomaisesti. 
 
 
Seitsemän perussääntöä ovat Evastiina Ahon kirjoittaman artikkelin mukaan seuraavat:
1. Kiteytys. Sano nasevasti kuka olet, mitä tee, miksi ja mitkä ovat tavoitteesi. Mitä teet paremmin kuin muut?
2. Erottautuminen. Mieti, mikä on se asia, josta haluat että sinut muistetaan.
3. Ryhti. Muista hyvä ryhti ja katsekontakti. Ryhdikkäänä myös ääni kulkee paremmin.
4. Harjoittele. Ota puheesta aikaa ja harjoittele peilin edessä. Käytä videota tai harjoitusyleisöä.
5. Pyydä palautetta. Jos  kukaan ei muista mitään esityksestäsi, siinä on jotakin pielessä.
6. Muokkaa pitching tilanteen ja tavoitteen mukaan.
7. Uskalla loistaa. (Aho 2013.)







Lähteet ja lukemisto
 
Aho, Evastiina. (2013). Onnistunut pitchaus. Talouselämä 10, 62. 
 
Jääskeläinen, Janne (2015) Älä yritä! Tätä sinulle ei kerrota yrittämisestä. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki.
 

Vilkman, Ulla. Näin kirjoitat loistavan hissipuheen. ullavilkman.com. (8.6.2017).

Zetterman, Hilla-Maria (2017). Hissipuhe - Tarina ala-aulasta kattotasanteelle.  Piilo-osaaja.Wordpress.com. (8.6.2017).

(Edit 8.6.2017)

Comments