Kuva Margit Mannila
Hyöty- ja arvoperusteiset hinnat
Asiakaslähtöinen vaativa hinnoittelutapa
Hyötyperusteinen hinnoittelu tarkoittaa asiakkaan hyötyyn tai asian vaikuttavuuteen perustuvaa hinnoittelumallia. Hyötyperusteinen hinta on urakka tai tuotehinta, jossa myydään tilaajan saama tuotos ja hyötyä, mitä tilaaja voi tuotoksella saada itselleen. Autovakuutusten bonusjärjestelmä on hyötyperusteisen hinnoittelun klassinen esimerkki.
Hyötyperusteisen hinnan tavoitteena voivat olla mm. seuraavat hyödyt:
- Myynnin ja markkina-aseman kehittyminen
- Tunnettuuden lisääntyminen, tavoitemaineen kehittyminen
- Parantunut kassavirta ja kannattavuus, suurempi varallisuus
- Tuottavuuden nousu, kustannusten säästö
- Vaivattomuus, vapaus huolista, ajan säästyminen, nopea tulos, riskin poisto
- Parempia kontekteja, itsetunnon kasvu, turvallisuus ja rauha
- Terveys, onni tai toivo (Sipilä 2003, 235.)
Hyötyperusteisesta hinnasta voidaan sopia mm. seuraavasti:
- Sovitaan, että palkkio on tietty prosenttiosuus asiakkaan saamasta hyödystä
- Sovitaan kiinteä palkkio, jota ei veloiteta ellei tavoiteltua hyötyä saavuteta
- Sovitaan, että veloitetaan kiinteä palkkio ja sen lisäksi tulee bonusosio, jos määritelty tavoitetaso ylitetään
- Sovitaan kiinteästä summasta tietyllä tavoitetasolla ja hinnan alentumista portaittain, jos tavoitetasoa ei saavuteta ja korottumisesta portaittain, jos tavoitetaso ylitetään (Sipilä 2003, 239.)
Lähteet
Jorma Sipilä (2003) Palvelujen hinnoitteleminen. WSOY. Ekonomia.
Lähetetty Windows Phonesta
Comments