Yrittäjän arvot heijastuvat asiakkaaseen







Kun yrittäjä lähtee suunnittelemaan yrityksensä liiketoimintaa, hän ei oikeastaan voi välttyä ottamasta kantaa samalla yrityksen arvoihin, sillä heti liiketoimintasuunnitelman alussa kysytään, mitä lisäarvoa yritys tuottaa asiakkaalleen. Lisäarvo on se juttu, miksi asiakas tulee juuri meille eikä mene kilpailijalle.

Keskustelu yritysten arvoista on lisääntynyt tasaisen varmasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. En tiedä, onko kysymys pelkästään muoti-ilmiöstä vai onko taustalla todellinen havahtuminen arvojen tärkeyteen? Toivottavasti on kyse tästä jälkimmäisestä.

Olen ollut havaitsevinani, että nykyisin  myös pienissä yrityksissä pohdiskellaan arvoja ja niihin myös peilataan  tiukoissa päätöksentekotilanteissa. Tuntuu hyvältä, että arvot otetaan vakavasti ja  halutaan toimia niin, että arvolupaukset täyttyvät suhteessa asiakkaaseen. Asiakkaita halutaan kohdella esimerkiksi tasa-arvoisesti. Tätä voi kutsua myös luotettavuudeksi, josta syntyy asiakkaan luottamus yritykseen ja sen toimintaan. Hahmotan yrityksen kehitysympäristöksi, jossa erilaiset arvot kohtaavat ja muovautuvat.  Näkemykseni mukaan yritys on olemassa vain suhteessa asiakkaisiinsa.

Professori Pauli Juuti on todennut että arvojärjestelmä on yritys kuvata rationaalisesti sitä, mitä organisaation jäsenet pitävät toivottavana.  Arvojärjestelmät johtavat organisaation päämäärän ja strategian valintaa. Yrityksen yrittäjä-omistaja ei voi eriyttää omaa henkilökohtaista arvomaailmaansa yrityksensä arvoista. Vaikka hän toista väittäisi, heijastuvat hänen henkilökohtaiset (eivät vain ääneen sanotut vaan todelliset) arvonsa yritykseen. 

Tutkiessani pitkäikäisten perheyritysten arvoja  havaitsin (esim. Niemelä 2006, 56-57), että  useissa kansainvälisissä tutkimuksissa oli saatu tuloksia, joiden mukaan kestävän ja vahvan omistajuuden pohjalla ovat arvot ja arvoilla on merkittävä vaikutus asiakkaisiin. Asiakkaiden kannalta arvot eivät ole siis ollenkaan yhdentekeviä. Käytännössä näyttää siltä, että  omistajan henkilökohtainen arvojärjestelmä levittäytyy koko organisaatioon ja organsiaation suoritukyky riippuu siitä, missä määrin työntekijöiden arvot ovat yhtenevät tai tukevat organisaation strategiaa. Jos omistajan arvot ovat epärehellisiä, se vaikuttaa hyvin nopeasti työntekijöiden ja jopa asiakkaiden arvomaailmaan. Organisaation eettinen ilmapiiri ohjaa yrityksen työntekijöiden  toimia ja valintoja. Käytännössä ihmiset ovat nopeita oppimaan, sen tavan, jolla juuri  siinä kyseisessä yrityksessä täytyy toimia.  

Asiakkaat voivat ohjailla ostokäyttäytymisellään yrityksen arvoja. Yksi tällainen asiakkaiden yrityksiin tuoma arvo, vai pitäisikö sanoa yrityksiin kohdistama arvovaade, on ollut huomion kiinnittäminen ympäristöasioihin. Asiakkaat eivät ole välttämättä valmiita maksamaan ympäristöarvoista, mutta asiakkaat valitsevat kuitenkin usein sen yrityksen, joka ottaa huomioon ympäristöasiat.


Niemelä, Margit (2006). Pitkäikäisten perheyritysten arvoprofiili. Pitkäikäisten perheyritysten ja jatkuvuuden kuvaus Bronfenbrennerin ekologisen teorian avulla. Jyväskylä Studies in Business and Economics. 48. Väitösk. (PDF)
XXX

Tämä kirjoitus on julkaistu myös blogissa Yrittäjän etiikka- keskustelua yrittäjän arvovalinnoista. (12.5.2016).

Comments