Kuva Margit Mannila
Tutkimuskysymys
Helsingin yliopston sivustolla käsitellään tutkimusongelmaa ja tutkimuskysymystä. Aihetta on sivuttu useaan kertaan myös tässä blogissa.
Tutkimusongelma
Tutkimuksen lähtökohtana voi pitää
tutkimusongelmaa. Sen lisäksi, että me voimme perustella,
että jostain aiheesta kannattaa hankkia tietoa, meidän on
kyettävä perustelemaan aiheen tutkiminen tieteellistä
lähestymistapaa ja tieteellisiä menetelmiä hyväksi
käyttämällä. Tutkimusongelma
sisältää siten paitsi aiheen tutkimisen mielekkyyyden
perustelun, myös täsmällisemmällä tasolla
tutkimuskysymyksen (tai kysymyksiä), joihin tutkimuksessa haetaan
vastauksia. Tässä mielessä tutkimusongelman
muotoilemisella ja sen vaatimuksella pyritään myös
välttämään informaatioarvoltaan
mitättömän nollatutkimuksen tuottaminen.
Tutkimusongelma ohjaa myös sitä, suoritetaanko tutkimus kvantitatiivisin vai kvaltatiivisin menetelmien avulla. Tutkimusongelma ohjaa, millaisia kysymyksiä tutkittavalta kohteelta kysytään, jotta saadaan vastauksia nimenomaan siihen tutkimusongelmaan. Jos tutkit millaisiin tehtäviin expaattien puolisot työllistyvät kohdemaassa, ei kannata kysyä mitä mieltä puolisot ovat työolosuhteista tai millaisia töitä he haluaisivat tehdä, vaan lähteä purkamaan asiaa sitä kautta ovatko he saaneet työtä. Millaisia taustamuuttujia kannattaa sitten kysellä, joilla saattaa olla merkitystä työllistymisen kannalta, kannttaa kysellä sitten erikseen.
Usein aloitteleva opinnäytteen tekijä haluaa tutkia aihetta, joka on
aivan liian laaja sellaisenaan. Aihetta täytyy rajata, sillä kaikkea ei
voi saada mahtumaan yhteen tutkimukseen. (Kvali MOTV 7.11.2016.) Aloittavalla tutkijalla on usein pelko siitä, että tutkimusongelma lähestyy liian suppeasta näkökulmasta aihetta, kun asian on yleensä niin, että mitä rajatumpi aihe, sitä parempi tutkimus, sitä helpompi lähestyä aihetta ja saada työ tehtyä kohtuullisen ajan kuluessa.
Tutkimusongelman perustelu
Tutkimusongelman perustelussa voidaan lähteä periaatteessa samoista asioista kuin aiheen valinnan perusteluissa eli tutkimusongelmaa voidaan perustella ja sen muotoilua voidaan edistää viittaamalla esimerkiksi:
Tutkimusongelman perustelussa voidaan lähteä periaatteessa samoista asioista kuin aiheen valinnan perusteluissa eli tutkimusongelmaa voidaan perustella ja sen muotoilua voidaan edistää viittaamalla esimerkiksi:
- tutkimuksen teoreettiseen merkitykseen
- tutkimuksen yhteiskunnalliseen tai käytännölliseen merkitykseen
- ongelman ratkaisun tai muuten tutkimustulosten tuottamaan uuteen
tietoon.
Yleisellä tasolla tutkimusongelmaa hahmoteltaessa kannattaa ottaa
huomioon esimerkiksi seuraavia asioita:
- Tutkimusongelman koko: tutkimusongelma on tärkeätä
asettaa kulloisenkin tutkimustavoitteen kannalta sopiviin
mittasuhteisiin, jotta pystytään todella vastaamaan
asetettuun kysymykseen. Proseminaari- ja pro gradu-vaiheen
opinnäytteissä tutkimusongelmilla on taipumus olla
huomattavasti useammin liian laajoja kuin liian suppeita.
- Yleisen ja erityisen välinen logiikka: tutkimusongelman
tulee olla johdannainen tutkimusaiheesta, ja tutkimusongelman ratkaisu
kertoo tutkimuksen lopussa jotain tutkimusaiheesta. Opiskelijoiden
töissä yleinen ongelma on se, että tutkimuksessa
vastataan johonkin muuhun kuin alkuperäiseen kysymykseen tai
muuten liu'utaan alkuperäisestä aiheesta pois.
- Muutosvalmius: tutkimus ei lähde käyntiin ilman
tutkimusongelmaa, mutta ensimmäinen tutkimusongelma on vain
poikkeuksellisissa tapauksissa lopullinen. Koska tutkimuksen muut
vaiheet ja osa-alueet, kuten aineiston hankkiminen ja
tutkimusmenetelmien valinta vaikuttavat tutkimuksen
käytännön toteutukseen, kannattaa olla valmis
tarkastelemaan tutkimusongelmaansa myös kriittisesti ja valmiina
täsmentämään ja muuttamaan sitä.
- Erot tutkimustyypeissä: erityisesti kvalitatiivisessa (ja
induktiivisesti/aineistolähtöisesti orientoituneessa)
tutkimuksessa on tyypillistä ja suotavaakin, ettei
tutkimusongelmaa lyödä liian tiukasti lukkoon liian aikaisin,
vaan aineiston analysoinnissakin ollaan vielä valmiita
tarkentamaan ja täsmentämään tai jopa uudistamaan
näkökulmaa kun taas kvantitatiivisessa (ja
deduktiivisesti/teorialähtöisesti orientoituneessa)
tutkimuksessa tutkimusongelman varhaiseen täsmälliseen
muotoiluun täytyy kiinnittää enemmän huomiota.
- Ongelmien osittaminen: usein on hyödyllistä jakaa tutkimusongelma pääongelmiin ja osaongelmiin (alaongelma) täsmällisemmän kokonaisukuvan saamiseksi. Samalla saattaa hyvinkin varsinkin opinnäytteissä paljastua, että tutkimus onkin paljon laajempi kuin alussa oli oletettu. Tällöin on hyvä tehdä selväksi, mihin osaongelmiin tutkimuksessa varsinaisesti keskitytään. (Tutkimusongelma ja tutkimuskysymys. 7.11.2016)
Työsuunnitelman ja aikataulun laatiminen
Tutkimuksen tekeminen on projekti. Se alkaa ja päättyy tiettynä hetkenä ja tästä syytä sille on tarkoituksen mukaista laatia toteuttamisaikataulu.
Työsuunnitelman ja aikataulun laatiminen ovat ensisijaisesti
tutkimuksen tekoa jäsentäviä välineitä tutkijalle itselleen ja
tutkimuksen ohjaajalle. Työsuunnitelmassa ja aikataulussa tutkimuksen
teko jäsennetään kalenterin avulla pienemmiksi osiksi ja osatavoitteiksi
siten, että tutkijalle muodostuu selkeä suunnitelma siitä, millaisten
työvaiheiden kautta tutkimus etenee ja kuinka paljon aikaa kuhunkin
työvaiheeseen käytetään. Työsuunnitelmaa noudattamalla tutkimus myös
valmistuu aikataulun mukaisesti. (Koppa/Jyväskylän yliopisto. 7.11.2016.)
Lähteet ja lukemisto
Kajaanin ammattikorkeakoulu. Tutkimusongelmat ja - tehtävät sekä hypoteesi . (7.11.2016). Tässä on erittäin hyvä sivusto tutkimusongelmien ja -tehtävien sekä hypoteesin muotoiluun.
Mannila, Margit. (2016). Projekti. Perheyrittäjyys. (7.11.2016).
Tutkimusongelma ja tutkimuskysymys. Helsingin yliopisto. (7.11.2016).
Tutkimusongelmat. KvaliMOTV. Menetelmäopetus. (7.11.2016).
Tutkimuksen suunnittelu. Koppa. Jyväskylän yliopisto. (7.11.2016).
Comments