Kuvat Margit Mannila
2 Henkilöoikeus
Peruskäsiteet
Oikeussuhde ja oikeussubjekti
oikeussuhde - oikeusnormein säänelty henkilöiden välinen suhde
oikeussubjekti- oikeudellisesti säännellyn suhteen osapuolina olevat tahot Perusasioita oikeustieteestä 24.5.2017). Ks. myös
Oikeuskelpoisuus - henkilön kyky esiintyä itsenäisenä oikeussubjektina. Oikeushenkilöllä voi olla sekä oikeuksia että velvollisuuksia.
Oikeussubjektien jaottelu
Oikeussuhde ja oikeussubjekti
oikeussuhde - oikeusnormein säänelty henkilöiden välinen suhde
oikeussubjekti- oikeudellisesti säännellyn suhteen osapuolina olevat tahot Perusasioita oikeustieteestä 24.5.2017). Ks. myös
Oikeuskelpoisuus - henkilön kyky esiintyä itsenäisenä oikeussubjektina. Oikeushenkilöllä voi olla sekä oikeuksia että velvollisuuksia.
Oikeussubjektien jaottelu
Edustus
- Oikeustoimia tehtäessä on kyse tahdon ilmaisemisesta
- Luonnollinen henkilö voi ilmaista tahtonsa joko itse tai edustajan välityksellä
- Edustus voi perustua lakiin tai luonnollisen henkilön antamaan tahdonilmaisuun eli valtuutukseen.
- Vajaavaltaisen henkilön puolesta toimii edunvalvoja
- Alaikäisen lakimääräisinä edunvalvojina toimivat hänen vanhempansa.
- Täysi-ikäiselle henkilölle edunvalvojan määrää oikeusviranomainen: maistraatti tai tuomioistuin.
- Oikeushenkilö toimii aina edustajan välityksellä. Edustajan asema voi perustua lakiin, organisaation sääntöihin tai valtuutukseen.
Valtuutus
29.5.2017.) sopimuskumppanin edustajan edustamisoikeus on aiheellista varmentaa tarvittaessa kaupparekisteriotteesta, koska edustajan kelpoisuuden puuttuminen saattaa johtaa siihen, ettei tehty sopimus sido yhtiötä. Myös edustusoikeuden rajoitukset voi olla hyvä selvittää. On syytä huomata, että toimitusjohtaja ei voi tehdä sitovaa sopimusta yhtiön juoksevan hallinnon alaan kuulumattomassa sopimuksessa ilman hallituksen päätöstä tai valtuutusta. (
- Yksipuolinen oikeustoimi, jossa päämies tai valtuuttaja oikeuttaa edustajan tai valtuutetun toimimaan nimissään ja puolestaan joissakin asiassa tai asioissa
29.5.2017.) sopimuskumppanin edustajan edustamisoikeus on aiheellista varmentaa tarvittaessa kaupparekisteriotteesta, koska edustajan kelpoisuuden puuttuminen saattaa johtaa siihen, ettei tehty sopimus sido yhtiötä. Myös edustusoikeuden rajoitukset voi olla hyvä selvittää. On syytä huomata, että toimitusjohtaja ei voi tehdä sitovaa sopimusta yhtiön juoksevan hallinnon alaan kuulumattomassa sopimuksessa ilman hallituksen päätöstä tai valtuutusta. (
Edunvalvonta
Edunvalvontaoikeudessa käsitellään holhoukseen ja huoltoon liittyviä säädöksiä.
Maistraatti (29.5.2017).
Alaikäisten holhous ja huolto
Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta (8.4.1983/361). (29.5.2017).
Holhoustoimi ja holhousviranoimainen
Holhoustoimen tarkoituksena on valvoa niiden henkilöiden etua ja oikeutta, jotka eivät vajaavaltaisuuden, sairauden, poissaolon tai muun syyn vuoksi voi itse pitää huolta talodellisista asioistaan. Laki holhoustoimesta (1.4.1999/442) (29.5.2017).
Lait
Laki edunvalvontavaltuutuksesta 648/2007. Finlex. (30.5.2017).
Laki holhoustoimiesta 422/1999. Finlex. (30.5.2017).
Edunvalvonnasta
Edunvalvontalausunto on tyyppitilanteessa lasusunto yksilön edunvalvonnan tarpeesta. Tällaisessa lausunnossa tulisi Saarenpään (2013/2012, 41) mukaan olla seuraavat kymmenen osiota:
[PDF]Edunvalvontapalkkion periminen, suositus 10.6.2015
Laki edunvalvontavaltuutuksesta 648/2007. Finlex. (30.5.2017).
Edunvalvontaoikeudessa käsitellään holhoukseen ja huoltoon liittyviä säädöksiä.
Maistraatti (29.5.2017).
Alaikäisten holhous ja huolto
Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta (8.4.1983/361). (29.5.2017).
Holhoustoimi ja holhousviranoimainen
Holhoustoimen tarkoituksena on valvoa niiden henkilöiden etua ja oikeutta, jotka eivät vajaavaltaisuuden, sairauden, poissaolon tai muun syyn vuoksi voi itse pitää huolta talodellisista asioistaan. Laki holhoustoimesta (1.4.1999/442) (29.5.2017).
Lait
Laki edunvalvontavaltuutuksesta 648/2007. Finlex. (30.5.2017).
Laki holhoustoimiesta 422/1999. Finlex. (30.5.2017).
Edunvalvonnasta
Edunvalvontalausunto on tyyppitilanteessa lasusunto yksilön edunvalvonnan tarpeesta. Tällaisessa lausunnossa tulisi Saarenpään (2013/2012, 41) mukaan olla seuraavat kymmenen osiota:
[PDF]Edunvalvontapalkkion periminen, suositus 10.6.2015
Laki edunvalvontavaltuutuksesta 648/2007. Finlex. (30.5.2017).
Perus- ja ihmisoikeudet
Perusoikeudet ovat yksilölle kuuluvia oikeuksia, jotka ovat turvattu kansallisessa perustuslaissa
Suomen perustuslaki 731/1999 (30.5.2017). Perustuslaki on säädettävien lakien ja julkisen vallankäytön kulmakivi. Maassamme lakien perustuslainukaisuutta kontrolloi eduskunnan perustuslakivaliokunta. Vastaavasti ihmisoikeuksilla tarkoitetaan kansainvälisillä sopimuksilla yksilölle turvattuja merkittäviä oikeuksia. Suomea velvoittavia ihmissoikeussopimuksia ovat mm. YK:n kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimus (KP-sopimus) (3.12.2019) YK:n ihmisoikeussopimukset (3.12.2019) sekä Euroopan ihmisoikeussopimus (EIS) Ks. myös tästä linkistä sopimusluettelo (3.12.2019).
Perusoikeudet ovat yksilölle kuuluvia oikeuksia, jotka ovat turvattu kansallisessa perustuslaissa
Suomen perustuslaki 731/1999 (30.5.2017). Perustuslaki on säädettävien lakien ja julkisen vallankäytön kulmakivi. Maassamme lakien perustuslainukaisuutta kontrolloi eduskunnan perustuslakivaliokunta. Vastaavasti ihmisoikeuksilla tarkoitetaan kansainvälisillä sopimuksilla yksilölle turvattuja merkittäviä oikeuksia. Suomea velvoittavia ihmissoikeussopimuksia ovat mm. YK:n kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimus (KP-sopimus) (3.12.2019) YK:n ihmisoikeussopimukset (3.12.2019) sekä Euroopan ihmisoikeussopimus (EIS) Ks. myös tästä linkistä sopimusluettelo (3.12.2019).
Suomen perustuslain 2. luvun mukaan perusoikeutemme ovat
6 § Yhdenvertaisuus
7 § Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vaputeen ja koskemattomuuteen
8 § Rikosoikeudellinen laillisuusperiaate
9 § Liikkumisvapaus
10 § Yksityiselämän suoja
11 § Uskonnon ja omantunnon vapaus
12 § Sananvapaus ja julkisuus
13 § Kokoontumis- ja yhdistymisvapaus
14 § Vaali- ja osallistumisvapaus
15 § Omaisuuden suoja
16 § Sivistykselliset oikeudet
17 § Oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin
18 § Oikeus työhön ja elinkeinonvapaus
19 § Oikeus sosiaaliturvaan
20 § Vastuu ympäristöstä
21 § Oikeusturva
22 § Perusoikeuksien turvaaminen
23 § Perusoikeudet poikkeustiloissa
Tietosuoja ja asiakirjajulkisuus
Henkilötietojen suoja
Henkilötietolaki 523/1999. Finlex. (30.5.2017).Henkilötietolain tarkoituksena on toteuttaa yksityiselämän suojaa ja muita yksityisyyden suojaa turvaavia perusoikeuksia henkilötietojen käsittelyssä. Se määrittää henkilötietojen käsittelyä koskevat yleiset periaatteet. Lisäksi se sisältää säännöksiä mm. arkaluonteisista tiedoista ja henkilötunnuksesta, rekisteröidyn oikeuksista sekä tietoturvallisuudesta ja tietojen säilytyksestä. Lain ydinsisältö voidaan tiivistää kolmeen kohtaan:
Henkilötietojen käsittely. (3.12.2019).
Tietosuojaperiaatteet Tietosuojavaltuutetun toimisto. (3.12.2019).
Milloin henkilötietoja saa käsitellä? Tietosuojavaltuutetun toimisto. (3.12.2019).
Henkilötietolaki 523/1999. Finlex. (30.5.2017).Henkilötietolain tarkoituksena on toteuttaa yksityiselämän suojaa ja muita yksityisyyden suojaa turvaavia perusoikeuksia henkilötietojen käsittelyssä. Se määrittää henkilötietojen käsittelyä koskevat yleiset periaatteet. Lisäksi se sisältää säännöksiä mm. arkaluonteisista tiedoista ja henkilötunnuksesta, rekisteröidyn oikeuksista sekä tietoturvallisuudesta ja tietojen säilytyksestä. Lain ydinsisältö voidaan tiivistää kolmeen kohtaan:
Henkilötietojen käsittely. (3.12.2019).
Tietosuojaperiaatteet Tietosuojavaltuutetun toimisto. (3.12.2019).
Milloin henkilötietoja saa käsitellä? Tietosuojavaltuutetun toimisto. (3.12.2019).
Asiakirjajulkisuus (tätä käsitellään myös hallinto-oikeuden osuudessa)
Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999. Finlex. (3.12.2019).
Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999. Finlex. (3.12.2019).
Perustuslain 12 §:n 2 momentin mukaan viranomaisen hallussa olevat tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Julkisuuden rajoituksen on täytettävä kolme edellytystä:
Oikeudenkäynnin eli käsittelyn julkisuus on jokaiselle kuuluva perusoikeus, joka kuuluu PL 21.2 §:ssä lueteltuihin oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon takeisiin.
Lähteet ja lukemisto
Edunvalvonta kun asioistaan ei voi enää huolehtia itse. (29.5.2017).
Edunvalvonnan käsikirja. Oikeusministeriö. (29.5.2017).
Edunvalvonnan tarpeen selvittäminen, edunvalvojan määrääminen ja edunvalvojan tehtävän päättyminen. Maistaraatti.fi. (29.5.2017).
Eduskunnan oikeusasiamies. (22.9.2017).
Heikkinen, Pekka. (2008). Tietosuoja kirjastoissa. Kansalliskirjasto. (30.5.2017).
Oikeudenkäynnin julkisuus. Komiteamietintö 2002. (3.12.2019).
Oikeustieteen termitietokanta. Sanoma Pro. (24.5.2017).
Perusasioita oikeustieteestä. Helsingin yliopisto. Avoin yliopisto. (24.5.2017).
5. painos. Juridiikan perusteet. WSOY.
Mannila, Margit . (2015). Yritysoikeus. Perheyrittäjyys. (16.5.2017).
Prokuran antaminen ja prokuristit. PRH. (29.5.2017).
Sotka, Jari (2013). Kenellä on oikeus tehdä sopimus yrityksen puolesta? Asianajotoimisto Jari Sotka.
Valtuutus. Vero.fi. (3.12.2019).
Yleinen edunvalvonta. Oikeus.fi. (29.5.2017).
Prokuran antaminen ja prokuristit. PRH. (29.5.2017).
Sotka, Jari (2013). Kenellä on oikeus tehdä sopimus yrityksen puolesta? Asianajotoimisto Jari Sotka.
Valtuutus. Vero.fi. (3.12.2019).
Yleinen edunvalvonta. Oikeus.fi. (29.5.2017).
Edit
29.9.2020
29.9.2020
3.12.2019
22.9.2017.
Auta minua pitämään sivusto ajan tasalla. Jos huomaat, jonkun linkkaamisen arvoisen sivuston tai huomaat, että joku linkki ei toimi, laita viesti kommenttikenttään. Viestiäsi ei julkaista, jos kiellät sen julkaisemisen.
22.9.2017.
Auta minua pitämään sivusto ajan tasalla. Jos huomaat, jonkun linkkaamisen arvoisen sivuston tai huomaat, että joku linkki ei toimi, laita viesti kommenttikenttään. Viestiäsi ei julkaista, jos kiellät sen julkaisemisen.
Comments