Kirjoitin kesäkuussa 2009 postauksen otsikolla Tieteen kieli. Keräsin siihen ajatuksia tieteellisestä kirjoittamisesta ja jatkan kirjoitusta muutamalla lisälinkillä.
Advanced Rules of Academic Writing
McGoven Gerry 10 rules of writing for the web
Here are 10 rules for writing effective web content:
1) Know your reader
2) Take a publishing approach
3) Keep content short and simple
4) Write active content
5) Put content in context
6) Write for how people search
7) Write great headings
8) Write great summaries
9) Write great metadata
10) Edit. Edit. Edit. (Source: McGoven Gerry 10 rules of writing for the web)
Tibbetts, A. (1982) Ten Rules for Writing Readably. IEEE TRANSACTIONS ON PROFESSIONAL COMMUNICATION, VOL. PC-25, NO. 1, MARCH 1982.
Baratta Alex Creative Academic Writing (PDF)
Hall, H. (2000) Rules and conventions of academic writing.
Sten Jönsson (2006) On academic writing. European Business Review. Vol. 18 No. 6,
pp. 479-490. (Full Text)
Here, are some rules for success I have drawn from editorial experience and from interacting with those who know:
1. Make academic writing a habit.
2. Academic work is writing.
3. Choose problems that interest others as well as yourself.
4. Work on several manuscripts at a time.
5. Love your reviewers.
6. Work on your English.
7. Use references to indicate what ball park you are in.
8. Beginning – middle – end.
9. When submitting follow the instructions.
10. Check that your manuscript fits the profile of the journal.
11. Revision is the core of academic writing.
12. The editor has power, but it is limited.
13. Work – finish – publish. (Source: Sten Jönsson (2006) On academic writing.)
Writing Your Journal Article in Twelve Weeks: A Guide to Academic Publishing Success by Wendy Laura Belcher (16.1.2024)
Myös tässä on tästä kirjasta asiaa.
Ja Google Books tarjoilee tästä teoksesta makupaloja.
Tämä teos sopii erityisesti tavoitehakuisella projektimaisella tyylillä kirjoittavalle. Vastaavasti vähemmän tavoitteelliselle kirjoittajalle kirja toimii oppaana, kuinka kirjoittaa päämäärätietoisemmin. Se sisältää paljon vinkkejä siitä, kuinka aikaansa voi hallita ja jäsentää kirjoitusprojetkin aikana.
Mind map- tekniikka sopii esimerkiksi projekteihin. Haastavan tehtävän kuvaaminen mind map -tekniikan avulla auttaa konkretisoimaan työn vaiheet.
Ja tässä järkäle, josta löytyy asiaa tutkimuksen tekemiseen:
Kate L. Turabian
Revised by
Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams, Joseph Bizup,
William T. FitzGerald, and the University of Chicago Press Editorial Staff
A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations 9th Edition. (16.1.2024).
Edit
16.1.2024 20 min
Comments