Palvelumuotoilu

Kuva Margit Mannila 


Palvelumuotoilu  Value Proposition Design

 

Alexander Osterwalder , Yves Pigneur , et al. (2014). Value Proposition Design: How to Create Products and Services Customers Want. (Amazon.)


 Table of contents











1. Canvas
1.1 Customer Profile 10
1.2 Value Map 26
1.3 fit 40
2. Design
2.1 Prototyping Possibilities 74
2.2 Starting Points 86
2.3 understanding Customers 104
2.4 Making Choices 120
2.5 finding the Right Business Model 142
2.6 Designing in Established organizations 158
3. Test
3.1 What to Test 188
3.2 Testing Step-by-Step 196
3.3 Experiment library 214
3.4 Bringing it All Together 238
4. Evolve
Create Alignment 260
Measure & Monitor 262
Improve Relentlessly 264
Reinvent Yourself Constantly 266
Taobao: Reinventing (E-)Commerce 268
Glossary 276
Core Team 278
Prereaders 279
Bios 280
index 282
Value Proposition Canvas 

Video (29.5.2019)


Video II. The Value Proposition Canvas helps you design products and services that customers really want because it gets you to focus on what matters most to them. You won’t find success with the tool though if you don’t learn how to use it properly. In this session, Strategyzer co-founder Alex Osterwalder walks you through key best practices and techniques for getting the most out of the tool. (29.5.2019).  Katselu kannattaa aloittaa noin 7 minuutin kohdalta. 

https://designabetterbusiness.com/wp-content/uploads/2017/10/dbb_Value_Proposition_Canvas-768x543.jpgSource https://designabetterbusiness.com/2017/10/12/how-to-really-understand-your-customer-with-the-value-proposition-canvas/ (29.5.2019).



 http://uxmastery.com/wp-content/uploads/2014/09/hr_journey-high-res.jpg
 Kuvan lähde https://uxmastery.com/how-to-create-a-customer-journey-map/ , Grocki 2014. (29.5.2019). Saat kuvan suuremmaksi, kun avaat sen uuteen ikkunaan.


https://leanstack.com/assets/v2/leancanvas-0c61f6b1e7c978ea69a47946f2ab60a5a3be0909da861c2b377d7c63faf1e5d6.png

Lean Canvas (29.5.2019)



https://i2.wp.com/upwave.blog/wp-content/uploads/2018/06/Lean-canvas_illustration.png?resize=810%2C495&ssl=1

Lean Canvas  UpWawe. (29.5.2019).


The Value Proposition Canvas. (29.5.2019)



Guy Kawasaki at TEDxBerkeley 2014: "Rethink. Redefine. Recreate." His talk is titled "The Art of Innovation." (29.5.2019)

Amar Yamasr: "the art of the start".  His points 1. Start with the desire to make meaning and you will likely make money. (Google wanted to democratize information, e-bay to democratize commerce..  and they made lots of money) 2.  pick a mantra (not a slogan for the customer)..  three words..

Lähteet ja lukemisto

Aalto University . (2011). Lean Canvas – Työkalu vision jalostamiseen. IT-palvelumalli. (29.5.2019).

Espoon kaupunki. Työkalupakki palvelumuotoiluun. (16.8.2019).

Grocki, M. (2014). How to Create a Customer Journey Map? (29.5.2019). 



Journals on Service Design. (29.5.2019).

Kaivola, Mari. (2017). ASIAKKAAN KOKEMUS OSANA YRITYKSEN PALVELUMUOTOILUACASE JOIKU OF LIFEOY. Pro Gradu. Yrityksen johtaminen. Johtamiskorkeakoulu. Tampereen yliopisto. (16.8.2019). 

Kieksi, Lauri. Design system ilman näkemystä ja pelisääntöjä on vain unohdettujen komponenttien tunkio. Palvelumuotoilu.fi. (16.8.2019).

Koivisto, Mikko: Mitä on palvelumuotoilu? – Muotoilun hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa. Taiteen maisterin lopputyö. Taideteollinen korkeakoulu, 2007. Teoksen verkkoversio (pdf).  (6.8.2019).

Kuokkanen, K. (2019). ”Voiko työpäivän aikana keinua?” -Muutosagenttien toiminnan& toi-mintaympäristönkehittäminen palvelumuotoilun avulla. Laurea. Opinnäytetyö. (31.5.2019). 

Lean Canvas. (29.5.2019) 

Mannila, M. (2019). Palvelulähtöisyys liiketoiminnan kehittämisessä. Perheyrittäjyys. (29.5.2019). 

Parhaat linkit palvelumuotoiluun. (16.8.2019).

Restaurant Entrepreneurship: Service Design. (29.5.2019).  Hyvä sivusto ottaa kokonaisuus haltuun. Monipuolisesti linkkejä myös tieteellisiin julkaisuihin.

Service Design. (29.5.2019). 

Service Design Tools. (29.5.2019). 

Service Design Toolkit. (Download) (12.8.2019).

Tuure Tuunanen (University of Oulu, Finland), Anu Bask (Academy of Finland, Aalto University School of Business, Finland) and Hilkka Merisalo-Rantanen (Aalto University School of Business, Finland) (2012).  Typology for Modular Service Design: Review of Literature.International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology (IJSSMET) 3(3)2012. (29.5.2019).
DOI: 10.4018/jssmet.2012070107 (Artikkeli on maksullinen). 



Van Der Pijl, Patrick. (2017). How to really understand your customer with the Value Proposition Canvas. Design a Better Business. (29.5.2019). 


Kuvan lähde tästä linkistä (6.8.2019).


Edit
16.8.2019
12.8.2019 10/325
6.8.2019 10/315
31.5.2019 5/305
29.5.2019 300

Auta minua pitämään sivusto ajan tasalla. Jos huomaat, jonkun linkkaamisen arvoisen sivuston tai huomaat, että joku linkki ei toimi, laita viesti kommenttikenttään. Viestiäsi ei julkaista, jos kiellät sen julkaisemisen. 

Comments