Musta joutsen pakottaa myös opetusalaa uusiutumaan



Kuvat Margit Mannila



Musta joutsen tulee varoittamatta
Koronavirus on asettanut niin suomalaisen yhteiskunnan kuin koko maapallomme hyvin erikoislaatuiseen tilanteeseen. Musta joutsen, kuten tällaista ilmiötä kutsutaan, tulee kysymättä ja pyytämättä. Sillä on tapana muuttaa maailmaa. Pysyvästi. Jos haluat tutustua ilmiöön, löytyy tästä blogista kooste otsikolla The Black Swan -efekti -efekti. (18.3.2020), Kirjoitus on vuodelta 2015 ja siitä löytyy teorian kehittäjän rahoituksen professori
Nassim Nicholas Talebin ajatuksia ja linkki videoon, jossa hän kertoo (englanniksi) asiasta tarkemmin. 

Koostin Opiskelutaidot haltuun (2019) (18.3.2020) postaukseeni  tässä blogissa olevia kirjoituksia, joissa on käsitelty oppimista yleisellä tasolla sekä verkko-oppimisen työkaluja ja verkko-oppimista.  Osa kirjoituksista on jo aika vanhoja ja on tietenkin varsin todennäköistä, että linkit eivät toimi postauksen sisällä eikä esiteltyjä alustoja ole enää olemassa. Teen tähän kirjoitukseeni muutamia poimintoja vanhoista teksteistäni.

Vaasan yliopiston tutkijakolmikko Panu Kalmi, Minna-Maarit Jaskari ja Sanna Eronen ovat julkaisseet tutkimuksen otsikolla Pelillisyys innostamassa oppimaan.  (2020). Vaasan yliopisto. (18.3.2020). Kirjoittajat toteavat (2020, 2) että pelillisyys voi olla pieni välipala tai koko kurssi voi perustua peliin.   Käytännössä pelillistäminen vaatii aika paljon aikaa ja opettajien resurssit ovat viety sen verran tiukoille, että asia jää oman harrastuneisuuden varaan. 

Oppimispyramidi
Valmenna mieltäsi (2015) (18.3.2020) kirjoituksessani esittelen Learning Pyramid-mallin, jonka mukaan vain 5 % opitusta jää mieleen kun opiskelija kuuntelee luentoa ja lukemallakin vain 10 % päätyy muistiin. Sen sijaan jopa 90 % aineksesta jää muistiin, kun henkilö opettaa muita. Verkkopedagogiikka onkin siksi hyvä mahdollisuus antaa opiskelijalle vastuuta omasta oppmisestaan teettämällä tehäviä, laittamalla opiskelijat keskustelemaan ja ottamaan kantaa. Näin, jos tutkimusta on uskominen huomattava määrä tiedosta jää muistiin. 

https://3.bp.blogspot.com/-tcBp7QZ9oc4/V7_-liwtfyI/AAAAAAAABeU/Kp37Yc0NBFkQeViaiyBTALj7vx4MEMeGwCLcB/s1600/The-Learning-Pyramid2013.jpg
Huolimatta tutkitusta tiedosta on edelleen olemassa tahoja, joiden mielestä luokkaopetus on ainoa opettamisen ja oppimisen tapa ja osaamisen kontrolloiminen tentillä. Se hämmentää. Kuitenkin on sekin todettu, että oppimisen tapojakin on erilaisia. Itselläni on erityispedakogiigan opintoja niin sanotusti  CL:n verran ja ehkä siksi olen aina yrittänyt löytää vaihtoehtoja oppimiselle ja lähtenyt innostuneena mukaan erilaisiin kokeiluihin. Kalmi, Jaskari & Eronen (2002, 2) kirjoittavat, että peleillä  pyritään siihen, että opiskelijat osallistuvat opetukseen aktiivisempina toimijoina ja intensiivisemmin kuin perinteisessä luokkaopetuksessa.

Esimerkiksi itse en ole koskaan pärjännyt tentissä. En vain yksinkertaisesti kykene oksentamaan kirjan sisältöä paperille järkevällä tavalla.  Toiseksi jännitän. Edelleen.  Sen sijaan, jos saan kirjoittaa, perehdyn mielelläni asioihin todella perusteellisesti. Asia yleensä syöpyy päähän ja vähitellen se sitten muuttuu myös osaamiseksi ja kyvyksi yhdistää opittu asia suuremmaksi kokonaisuudeksi. Sillä mielestäni koulun tehtävä, kuten muistaakseni Hollo, on asian ilmaissut, on kasvamaan saattaminen. Koulun tulee antaa oppimisen eväät ja vahvistaa oppijan minäpystyvyyttä.  Yksipuoliset keinot eivät sitä tee.

Kiinnostukseni sosiaaliseen mediaan
Oma kiinnostukseni sosiaaliseen mediaan ja sen käyttämiseen opetuksessa juontaa juurensa kauas. Aloin opettelemaan blogien käyttöä heti kun ne tulivat. Olin niin innostunut aiheesta, että opettelin jopa html:ää, että sain tekstini julkaistua.  Aktiivisesti aloin miettiä sen käyttöä opetuksessa vuonna 2010. Social Media and learning Sosiaalinen media ja opetus . (17.3.2020). Twitteriä opetuskäytössä (17.3.2020) on tullut pohdittua myöskin vuonna  2011.  Minulla oli kahtena vuonna kurssi Social media and entrepreneurship. Kurssilla teimme sosiaalisen median suunnitelman PK-yritykselle. Kurssilla olleet opiskelijat työstivät mukana olleelle PK-yritykselle suunnitelman ja yritys valitsi sitten itseään eniten miellyttävän. Voittanut ryhmä sai pienen palkinnon ja hyvää mieltä.

Oppimispelit L Educational games  . (17.3.2020). Tämä kirjoitus on vuodelta 2018. Kirjoituksesta löytyy linkkejä erilaisiin virtuaalisiin alustoihin, joilla voi pelillistää opetusta. Kuka estää koodoaamasta hyvää yleispohjaa oppimispelille?



Pelillinen oppiminen, pelipedagogiikka Playful learning. (17.3.2020). Kirjoitus on vuodelta 2015.  

Pelillistäminen Gamification (17.3.2020) on vuodelta 2016.



Digital Tools for Learning (17.3.2020) kirjoitus on vuodelta 2019. 



Auta minua pitämään sivusto ajan tasalla. Jos huomaat, jonkun linkkaamisen arvoisen sivuston tai huomaat, että joku linkki ei toimi, laita viesti kommenttikenttään. Viestiäsi ei julkaista, jos kiellät sen julkaisemisen.  

Edit 
18.3.2020 60/120.
17.3.2020  60

Comments