Esimerkkiyritys Hautaustoimisto
Paikkakunta: Vaasa
Jos siis kaavailemme perustavamme hautaustoimiston Vaasaan mitä meidän pitäisi ottaa huomioon?
Ensimmäinen kysymys on tietenkin tässäkin tapauksessa: Kuka on asiakas?
Tässä tapauksessa asiakkaina ovat (lähi)omaiset.
Miten myymme?
Millä tavalla kohtaamme asiakkaamme?
Mitä tietoa tarvitsemme?
Ensinnäkin meidän pitää selvittää kilpailutilanne Vaasassa. Mitä muita alan toimijoita täällä on?
Jos asiaa tarkastelee googlen avulla, niin hakusanoilla hautaustoimistot vaasa,
löytyy seuraavanlaisia linkkejä, joista osa ei tosiaankaan ole Vaasassa: https://www.google.fi/search?q=hautaustoimistot+vaasa&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&gws_rd=cr&ei=TF1WUpbEBYqjtAbopoHwCA
eli tästä lähdetään perkaamaan asiaa.
En ole tehnyt kovin yksityskohtaista analyysia, mutta etusivulta löytyy ainakin
Kuinka ja mistä saamme tietoa syntyneistä ja kuolleista? Jälleen turvaudumme googleen.
Tulot (brutto) 6258,00
Auton polttoainekustannukset (ajokilometrien mukaan)
Edit 12.10.2013
Paikkakunta: Vaasa
Jos siis kaavailemme perustavamme hautaustoimiston Vaasaan mitä meidän pitäisi ottaa huomioon?
Esimerkkiyrityksenä käytän tässä hautaustoimistoa, syystä että sen paikkakuntakohtaisesta asiakaspotentiaalista on saatavissa pidemmältä ajalta tilastollista tietoa, jolle yrityksen alustavat perustamislaskelmat voidaan tehdä. Esimerkin ei ole tarkoitus olla tyhjentävä, vaan antaa suuntaviivoja sille, miten näitä asioita kannattaa liiketoimintasuunnitelma tehtävässä lähestyä.
Ensimmäinen kysymys on tietenkin tässäkin tapauksessa: Kuka on asiakas?
Tarvitsemme asiakkaan kenelle palvelu on suunnattu. Hautaustoimiston ollessa kyseessä päättävät yleensä omaiset siitä, mistä palvelu hankitaan. Asiakas on siis toisaalta vainaja, jolle palvelu hankitaan mutta asiakas ei itse hanki itselleen palvelua, vaan sen tekevät muut hänen puolestaan. Vainajan varallisuus ja asema vaikuttavat siihen ja millainen arkku hankitaan jne.
Tässä tapauksessa asiakkaina ovat (lähi)omaiset.
Miten myymme?
Hautaustoimisto myy hautauspalveluja. Ne eivät markkinoi toimintaansa yleensä kovin aktiivisesti. Yleensä tämä palvelu osataan etsiä siinä vaiheessa kun sitä tarvitaan.
Onko meillä uutena toimijana tarpeen ryhtyä markkinoimaan palvelujamme? Jos niin miten?Millä tavalla kohtaamme asiakkaamme?
Millaista tietoa tarjoamme hänelle (esim. ohjeita hautausluvan hankkimisesta, perunkirjoituksesta yms. kuolemiseen liittyvästä byrokratiasta.) Eli annammeko asiakkaalle jotakin sellaista, mitä muut eivät anna? Nämä ovat oikeasti aika pieniä asioita, mutta merkittäviä tällaisessa palvelutilanteessa.
Mitä tietoa tarvitsemme?
Ensinnäkin meidän pitää selvittää kilpailutilanne Vaasassa. Mitä muita alan toimijoita täällä on?
Jos asiaa tarkastelee googlen avulla, niin hakusanoilla hautaustoimistot vaasa,
löytyy seuraavanlaisia linkkejä, joista osa ei tosiaankaan ole Vaasassa: https://www.google.fi/search?q=hautaustoimistot+vaasa&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&gws_rd=cr&ei=TF1WUpbEBYqjtAbopoHwCA
eli tästä lähdetään perkaamaan asiaa.
En ole tehnyt kovin yksityskohtaista analyysia, mutta etusivulta löytyy ainakin
•Heikkiläntie,
VÄHÄKYRÖ puh. 06 478 3277
•Kirkkopuistikko
22, VAASA puh. 06 318 7311
•Vaasanpuistikko
6, VAASA puh. 06 318 7321
•Lisää/ and some
more
•Memoria
•Hautaustoimisto
Fant
•Hautaustoimisto
Huhta
•Finne
•
Ts. haun etusivulta löytyy joko Vaasasta tai lähialueelta ainakin 7 hautaustoimistoa. Niitä saattaa olla enemmänkin. Eli jos olet oikeasti harkitsemassa tätä toimialaa, kannattaa perehtyä kilpailijoiden määrään todella tarkasti.
Hautaustoimiston asiakasmäärä vaihtelee. Luultavasti Vaasan toimistoissa joku on alansa paras, jonka palvelun puskaradio on arvottanut korkealle. Hautaustoimistojen sesongit, jos tässä yhteydessä on korrektia puhua sesongeista, osuvat yleensä kevääseen ja syksyyn. Tilastollisesti nimittäin näinä vuodenaikoina kuolee eniten ihmisiä.
Kuinka ja mistä saamme tietoa syntyneistä ja kuolleista? Jälleen turvaudumme googleen.
Hakusanalla syntyneet ja kuolleet Vaasa pääsee käsiksi kuntaliiton tilastoihin, joista saa haettua paikkakunnittain tämän tiedon.Tilasto on vuodelta 2012 ja se kertoo, että Vaasassa kuoli tuolloin n. 575 henkilöä. Jos lähdetään oletuksesta, että vainajat jakautuisivat tasaisesti se tarkoittaisi, että yhdellä hautaustoimistolla olisi 82, vainajaa vuodessa. Kuukautta kohden tämä tekisi 7,03 vainajaa/hautaustoimisto.
Jos siis nyt lähdetään liikkeelle oletuksesta, että hautaustoimistoja on vain nämä 7 ja mukaan tulee toimisto nro 8, on vainajien määrä 70 kpl/ toimisto. Se tarkoittaa 6 vainajaa/toimisto. Mutta asiakas siis päättää aina mistä toimistosta hän palvelun ostaa.
Mitä me myymme?
Myymme siis hautauspalveluja, johin kuuluvat mm.
- vainajan laittaminen/pukeminen arkkuun (hinta)
- omaisten valitsema arkku (huom. arkkujen ulosmyyntihinnant vaihtelevat n. 248-2500 €)
- vaatteet, jotka puetaan vainajalle (hinnat vaihtelevat n. 30-60 €:n välillä , riippuen kuolinpaidan materiaalista puuvilla, pellava, silkki)
- kuljetukset lisätään hintaan. Kuljetuksia on esim. sairaalan/muun kuolinpaikan välillä olevat siirrot kylmäsäilytykseen, kuljetus kylmäsäilytyksestä kappeliin/kirkkoon, jos siunauskirkon yhteydessä ei ole kylmäsäilytystä, kuljetus kappelista/kirkosta hautausmaalle (jos tuhkataan tulee eri maksu)
- eri maksu tulee myös paikkakuntien välisistä kuljetuksista. Ne hinnoitellaan niin, että saadaan kuljetukseen kulunut aika ja ajetut kilometrit laskutettua asiakkaalta.
Me emme voi vaikuttaa juurikaan siihen, millaisen viimeisen leposijan omaiset hankkivat läheiselleen. Ts. jos valinta kohdistuu 248 €:n hintaiseen arkkuun (hinta otettu täältä), hinta sisältää alv:n 24 %, koska se on asiakkaalle ilmoitettu hinta, ja jos leikitään, että meillä on ALV:n osuus on 48,00 €. Eli 248-48,00 = 200,00 € ja tästä katteemme on 50 % , joten me maksamme arkun toimittajalle 100 + ALV 24 % eli 24,00 € = 124,00 €.
Ks. ALV-laskuri tästä.
Verohallinnon ohjeet ALV:n laskemiseksi.
Ks. ALV-laskuri tästä.
Verohallinnon ohjeet ALV:n laskemiseksi.
Jos siis kaikki 6 asiakastamme valitsee halvimman mahdollisen arkun eli 100 on nettotulomme 600,00 €/kk. Tähän hintaan siis vainajaa ei ole vielä puettu eikä kuljetettu minnekään. Oletettavaa kuitenkin on, että jos ollaan valittu edullisin vaihtoehto arkulle, valitaan myös edullisin vaihtoehto vaatetukselle.
Jos ajatellaan, että Vaasan sisällä välimatkat ovat suhteellisen lyhyet. Keskussairaalasta hautausmaalle on ehkä n.3,5 km. Siinä ei siis kovin suuria kilometrikorvauksia vielä tule. On siis hinnoiteltava oma päiväpalkka siten, että se tulee huomioiduksi kilometrien lisäksi. Kuljetusten alv % on 10 %, koska kuljetuksessa on kysymys palvelusta. Yhden vainajan kanssa kuluu aikaa n. 5 -10 h ja tuntiveloituksena käytetään 159 € hintaa. Kysymys on palvelusta ja sen ALV on 10 % 14,45 eli nettohinta 144,55 €/h
Jos tapaukset ovat ns. helppoja ja niihin menee aikaa minimimäärä eli 5 h/vainaja eli se tekee (netto) 143,10*5 =715,50 € ja jos edelleen asiakkaita on alussa mainittu 6 kpl eli saadaan tulokseksi 4293,00 (netto)
Lasketaan nyt sitten vain arkut ja työ ilman kuljetuksia (nämä hinnat ovat nyt bruttohintoja eli ALV:ta ei ole poistettu)
Eli myymme 6 kpl arkkuja hintaan 248 €, saamme arkuista yhteensä 1488,00 €
Ja kun lasketaan yhteen bruttokulut 4770 + 1488,00 = 6258,00 €/kk.
Tästä summasta pitäisi sitten ruveta miettimään, mitä kuluja täytyisi maksaa.
Tulot (brutto) 6258,00
Ensiksi siis maksamme arkut: niiden hinta tukkurille on siis 5*124= 620 €
Jää 5638 €
Tilavuokra: Vaasassa 100 m2 n. 300-400 m torilta 2400 €/kk, vuokravakuus 2-3 kk/n vuokra.
(ja jos ajatellaan, että asikkaita olisi maksimissaan tuo kuusi. On yhden asiakkaan osuus tilavuokrasta 400 €)
(ja jos ajatellaan, että asikkaita olisi maksimissaan tuo kuusi. On yhden asiakkaan osuus tilavuokrasta 400 €)
Sähkö, vesi, lämpö,?
ATK-kustannukset (laitteet, koska on alkava yritys) ?
puhelin ja netti ?
AUTO (tarvitaan tarkoitukseen soveltuva erikoisvarusteinen auto)
Autoina on yleensä joku MB:n malli. Esim.
Mercedes-Benz GL GL 500 4Matic (tiedot 12.10.2013)
Autoina on yleensä joku MB:n malli. Esim.
Mercedes-Benz GL GL 500 4Matic (tiedot 12.10.2013)
Kokonaishinta: | 181815 € | |
Autoveroton hinta | 97050 € | |
Autovero | 84765 € | |
Käyttöetu | 2580 €/kk | |
Vapaa autoetu | 2760 €/kk | |
Käyttövoimavero | - |
Auton polttoainekustannukset (ajokilometrien mukaan)
Auton säilytyskustannukset/parkkimaksut
Auton on oltava aina puhdas eli auton pesukulut ovat merkittäviä
Yrittäjän oma palkka- on muistettava, että yrittäjän yksityiselämässä on kuluja!
Palkan sivukulut vapaaehtoiset ja pakolliset (mm. YEL)
jne., jne.
Kuinka tämän yrityksen käy? Kannattaako perustaa uusi hautaustoimisto Vaasaan?
Business Model Generation is a helpful tool when you start up your own business. By using it you can easily visualize your business model.
Very often next paragraph on business plan handle your own skills and capability. What you already can and know.
Often the most difficult parts of business plan handle money. That is true. The first very difficult thing is product/product groups. What you are selling? You should have a correct price for your products and/or services.
Source: http://kr.en.nielsen.com/pubs/documents/images/Pricing-pressure-graph.jpg
The pricing toolbox
Source: http://mgmtblog.com/wp-content/uploads/2007/05/052407_0333_StrategicPr1.png
Page: http://mgmtblog.com/?p=117
Pricing in a very important and critical issue in your business. There are different pricing strategies.
There is a lot of information about pricing strategy on the Internet. This article is on Wikipedia.
How Price Including Taxes are Calculated?
Riskikartta Business Risk Map
Business Model Generation is a helpful tool when you start up your own business. By using it you can easily visualize your business model.
Very often next paragraph on business plan handle your own skills and capability. What you already can and know.
Often the most difficult parts of business plan handle money. That is true. The first very difficult thing is product/product groups. What you are selling? You should have a correct price for your products and/or services.
Source: http://kr.en.nielsen.com/pubs/documents/images/Pricing-pressure-graph.jpg
The pricing toolbox
Source: http://mgmtblog.com/wp-content/uploads/2007/05/052407_0333_StrategicPr1.png
Page: http://mgmtblog.com/?p=117
Pricing in a very important and critical issue in your business. There are different pricing strategies.
There is a lot of information about pricing strategy on the Internet. This article is on Wikipedia.
How Price Including Taxes are Calculated?
Riskikartta Business Risk Map
Edit 12.10.2013
Comments