Oppiminen ja motivaatio



Oli erittäin mielenkiintoista kuunnella tänään henkilökuntakoulutuksessa opettaja Pekka Peuraa, joka  opettaa matematiikkaa hieman eri tavalla, mitä on aiemmin totuttu. Oppija on itse oppimisen keskiössä eikä opettaja niin kuin klassiessa luokkatilanteessa yleensä on. 

Opiskelijat kyllä vaativat innokkaasti erilaisia opetusmenetelmiä, mutta yleensä siinä vaiheessa, kun he tajuavat että ne erilaiset menetelmät tarkoittavat omaa aktiivista otetta ja suurta työmäärää peräännytään. Perintisetkin menetelmät vaativat työtä. Jos käsitteistö tai aihealue on uusi ei asia yleensä mene perille ilman oppijan omaa vaivannäköä. Edes maailman paras opettaja ei voi siirtää tiedostoa omasta päästään opiskelijan aivoihin. Tämä siksi, että oppiminen on aina prosessi. Ennenkaikkea se on henkilökohtainen prosessi.

Peruan polku

Testaa matematiikan taitojasi täällä. Nämä testit ovat erityisesti lukiolaisille.

Asiaa oppimisympäristöstä löytyy tästä Mastery learning- menetelmä




Netti on loistava paikka. Jos joku asia on hämärä, voit kerrata ohjeen niin monta kertaa kuin tarve vaatii. Tässä esimerkkinä murtolukujen vähennyslasku.



Mikään ei kuitenkaan kävele valmiiksi vastaan, vaan sinun on ihan itse tartuttava haasteeseen ja tehtävä jotakin asian eteen.


Tutustu myös blogiin Ossin opetuskokemuksia

Comments