Kuvan lähde: https://image-store.slidesharecdn.com/7f20101c-55b8-4e90-a418-cbe00a731f7a-medium.png
Helsingin kaupungin opetusvirasto on teettänyt oppaan otsikolla tieto- ja viestintätekniikan käyttö tutkivan oppimisen välineenä. Paperin ovat kirtoittaneet Kai Hakkarainen, Lasse Lipponen, Liisa Ilomäki, Sanna Järvelä, Minna Lakkala, Hanni Muukkonen, Marjaana Rahikainen, & Erno Lehtinen.
Kirjoittajien mukaan tutkivalla oppimisella viitataan sellaiseen
oppimiseen, jossa tietoja ei omaksuta valmiina opettajalta tai
oppikirjasta, vaan oppija ohjaa omaa oppimistaan asettamalla ongelmia,
muodostamalla omia käsityksiään ja selityksiään sekä hakemalla tietoa
itsenäisesti ja rakentelemalla näin syntyneestä tiedosta laajempia
kokonaisuuksia.
Tähän tutkivan oppimisen käsitteeseen liittyy ajatus, jonka mukaan
tutkimusprosessin jakaminen oppimisyhteisön sisällä ja yhteisön jäsenten
intensiivinen vuorovaikutus tukevat korkeatasoisten oppimistulosten
saavuttamista.
Opettajan tärkein tehtävä on toimia tämän prosessin
ohjaajana. Tutkivan oppimisen prosessi johtaa oppimisen laadun
olennaiseen paranemiseen vain opettajan ohjauksen ja tuen avulla.
Comments