Lähde http://diytoolkit.org/tools/business-model-canvas/ (1/2022).
Arvolupauksen jäljillä
Mistä näkökulmasta käsin yrityksesi arvolupaus ponnistaa? Miksi joku ostaisi juuri sinulta jotakin?
Mitä sinä tarjoat asiakkaillesi sellaista, mitä he eivät muualta saa? Onko joku tavassasi tuottaa palvelu jotakin niin erilaista ja sykähdyttävää, että asiakas valitsee sinut? Vai onko yrityksesi se paikka, josta saa välttämättömän? Ja asias ei tunne minkäänlaista sitoutumista juuri sinun yriykseesi. Käytännössä heti, kun uusi yritys ilmaantuu, on asiakas valmis vaihtamaan sinut siihen ja kokeilemaan uutta.
Mikä saa asiakkaan tekemään ostopäätöksen? Kuinka voit lähestyä/lähestyt omaa (tarjoamaasi) tuotettasi tai palveluasi?
Uutuus
Räätälöinti
Design
Brändi/Status
Hinta
Hinnanalennus
Riskin pienentäminen
Saatavuus
Helppokäyttöisyys/Käytettävyys
Ympäristönäkökulma
Etiikka
Kylkijäiset
Tieteellinen näkökulma
Kulttuuri
Historia
Uutuus Newness
Teoksessa Blue Ocean Strategy neuvotaan tarjomaan tuote tavalla, joka tekee kilpailusta merkityksetöntä. Sininen meri tarkoittaa tällaista olotilaa. Vastaavasti punainen meri tarkoittaa kilpailua hinnalla, joka on suhteellisen tavanomaista.
http://tutkimu.blogspot.fi/2013/04/blue-and-red-ocean-strategy.html
Nyhtökaura (24.1.2017) oli uutuus tulessaan markkinoille. Sen kehittämistä innoitti toisaalta ihmisten kiinnostus kasvisruoasta toisaalta kiinnostus ympäristöä vähemmän kuormittamiin vaihtoehtoihin.
Härkäpapu (24.1.2017)
Härtelö (16.9.2021).
Härkäpapujäätelöstä tuli vahingossa herkullista – ”Yrittäjyys on tuntunut aivan huipulta” Yhteishyvä. (24.9.2019).
Härkäpavusta syntyi härtelö . Helsingin yliopisto. (24.9.2019).
I'm blue tarina. (16.9.2021).
Tehokkuus/toimintakyky Performance
Tehokkuus ja toimintakyky ovat usein argumentteina kun myydään esimerkiksi tekniikkaa, autoja ja muita vastaavia tuotteita.
Prosessorit ovat tästä yksi hyvä esimerkki. (1.2.2022).
Suomalainen rekrytointikanava, joka haastaa muut vastaavat alustat on Jobilla. (1.2.2022). Se markkinoi palvelunsa olevan nopea ja tehokas. Lue tästä, kuinka Jobilla syntyi. (1.2.2022). - eli mikä on Jobillan arvolupaus ja kuinka idea muovaantui alkuperäisestä.
Räätälöinti Customization ymmärretään lähestymistavaksi, jolloin tarjojtaan juuri ostajalle sopivaa vaihtoehtoa hänen tarpeisiinsa/kiinnostukseensa. Esimerkkinä Rolls Royce. Tuotteet joita myydään räätälöityinä ovat asiakkaille, jotka eivät mieti hintaa https://www.rolls-roycemotorcars.com/en-GB/home.html
Erilaisia räätälöityjä ratkaisuja löytyy myös teollisuudesta. Esimerkiksi kun tilaaja ostaa kalliin tuotteen tai laitteen, ostetaan samalla huoltopalvelut ajatuksella, että "getting the job done" - homma hoituu. Tällöin ei tarvitse itse miettiä, koska on seuraava huolto tai mitä varaosia pitäisi vaihtaa. Esimerkiksi Wärtsilä tarjoaa asiakkaiden tilaamille tuotteille elinkaaripalveluja.
”getting the job done” –homma hoituu ajattelu voi edustaa myös toista ääripäätä. Asiakas valitsee tuotteen, joka täyttää tarpeen juuri sillä hetkellä. Esimerkiksi ollaan vieraassa kaupungissa ja tarvitaan ateria. Valitaan jokin tunnetun brändin paikka, koska tiedetään, että mitä sieltä suurinpiirtein on odotettavissa.
Esimerkiksi sisustustarvikkeiden kaupassa voidaan kiinnittää huomiota tuotteiden muotoiluun ja suunnitteluun.
Muotoilu/Suunnittelu Design ohjaa silloin ostopäätöksen tekemistä. Artek on esimerkki suomalaisesta sisustusmuotoilusta. Tällaisten tuotteiden odotetaan säilyttävän arvonsa tai jopa olevan sijoituksia. Esimerkiksi Paavo Tynellin suunnittelemat valaisimet ovat osoittautuneet tällaisiksi kohteiksi. (1.2.2022).
Brändi/Status, Brand. http://www.chanel.com/en_GB/
Asikas voi hankkia tuotteen myös siksi, että hän osoittaa sillä olevansa tietyssä yhteiskuntaluokassa. Usein tällaisen brändituotteen tunnistavat vain samassa tulo/statusluokassa olevat henkilöt. Merkkituotteet kuuluvat tähän kategoriaan.
Tai Seinäjokelainen Marsh Maille (23.1.2023), joka on rakentanut brändin golfvaatteiden ympärille.
Hinta Price voi olla brändin kaltainen tekijä. Ostetaan paikasta, joka osoittaa selkeästi oman varallisuusaseman ja yhteiskuntaluokan. Esimerkkinä Harrodsin tavaratalo Lontoossa http://www.harrods.com ja asunnoista premium-luokan asunnot, jotka sijaitsevat (yleensä suurkaupunkien) arvoalueilla:
Asunnot. (9.10.2019).
Vastakkainen esimerkki on esimerkiksi jokin halpakauppa, jossa myydään tuotteita, joihin suurilla massoilla on varaa.
Hinnanalennus Cost Reduction Esimerkkinä Rynair, joka pyrkii myymään lentoja mahdollisimman halvalla: https://www.ryanair.com/fi/en/
Päivittäistarvarakaupassa hinnanalennus on varsin tyypillinen tapa yrittää saada asiakkaita ostamaan enemmän.
Riskin pienentäminen Riski Reduction Esimerkkinä autojen huoltopalvelut (Volvo) http://www.volvocars.com/fi/palvelut/huolto-ja-yllapito/volvo-sopimus
Asiakas maksaa siitä, että hänellä on tietynlainen palvelutaso, jos jotakin sattuu. Vakuutukset ovat myös hyvä esimerkki riskin pienentämisestä.
Saatavuus Accessibility voi olla yksi tapa hallita markkinaa. Tällaiseen asemaan yritys pääsee, kun se saa riittävän statuksen ja riittävän varakkaat haluavat yrityksen tuotteita. Esimerkkinä Voutilainen.
Yhden Kari Voutilaisen tekemän kellon hinnalla saa kymmenen Rolexia. (24.9.2019).
Maksaisitko kellosta yli 400 000 euroa?-– Kari Voutilainen tekee rehellistä luksusta .(24.9.2019).
Käytettävyys/mukavuus/helppokäyttöisyys. Esimerkkinä muistisairaille tarkoitettu peli.
Memoera. (1.2.2022). Helppokäyttöisyys voi olla argumenttina myös teknologiassa.
Ympäristönäkökulma
Luomu
http://www.luomuruoka.fi/
Nyhtökaura (24.1.2017)
Härkäpapu (24.1.2017)
Maaseutu & Green Care-ajattelua
SugarDaddiesCO. (9.10.2019).
Koivula, Jukka. (2018). Isokyröläiset suuntaavat maailmanmarkkinoille hunajalla ja surffivahalla. Maaseudun Tulevaisuus (9.10.2019).
Mehiläisistä ja hunajasta. (9.10.2019).
Etiikka http://www.thebodyshop.fi/ Painotetaan tuotteen eettisyyttä. Voi tietenkin aina pohtia sitä, että onko tällaiset argumentit välttämättä kestäviä vai liittykö niihin niin sanottua viherpesua.
Kylkijäiset on yksi tapa saada huomiota ja toisaalta tehdä yhteistyötä jonkin toisen alan toimijan kanssa. Tällaisestä esimerkkinä toimii vaikkapa lastenaterioiden kylkijäiset (lelut), jotka liittyvät usein jonkin elokuvan tai pelin markkinointiin. https://www.hesburger.fi/lastenklubi/lastenateria
Tieteellinen näkökulma myyntiargumenttina toimii esimerkiksi lääketehtaalle. http://www.orion.fi/
Maaseutu, Green Care, Historian tuotteistaminen
Eksosysteemipalvelujen tuotteistaminen. Tapio. (25.9.2019).
Kulttuuri: maiseman tuotteistaminen https://www.maajakotitalousnaiset.fi/sisalto/maiseman-tuotteistaminen-1621 Hantula, R. 2019. Leväluhdan salaisuus raoittuu hieman: Haudattujen DNA lähellä nykysaamelaisia. Yle.fi. (1.2.2022).
Esimerkiki Isossakyrössä toimiva Kyrö Distellery on nimennyt jotakin tuotteita alueen historiallisen tapahtumien mukaan. Napuen taistelu oli Isossakyrössä 19.2.1714 .
Maaseutumatkailussa Green Care voi olla yksi toimiva osa-alue. Se on nimittäin muutakin kuin pelkkää hoivayrittäjyyttä. Hyvinvointi nähdään yhtenä kehittämisen tapana maaseudulla. (1.2.2022).
Maaseutuyrittäjyys. (15.2.2022). Esimerkkejä maaseudun yritystoiminnasta.
SITRA (Suomen itsenäisyyden rahasto) on mukana monessa hankkeessa.
Maiseman tarina - opas maisemapalveluiden luomiseen. (2013). SITRA. (24.1.2017).
Vanhamäki, Isto. (2013). Historian tuotteistaminen (matkailussa). (1.2.2022).
Esimerkiksi peliala on tyyppiesimerkki siitä, että historiaa tuotteistetaan. Hahmoilla on hyvin huolillisesti rakennettu vaatetus ja paikkojen kuvailussa/rakentamisessa pyritään autenttisuuteen. Strategiapelien genreihin voit tutustua esimerkiksi tästä linkistä. Tutustu myös Helsingin yliopiston verkkosivulla julkaistuun kirjoitukseen: Videopelit voivat auttaa mietä ymmärtämään historiallisia muutoksia. (1.2.2022).
Muutama esimerkki yrityksistä, joilla on selkeästi omanlaisensa asiakassegmentti.
Anton & Anton suomalaisten ruokakassien äiti. (1.2.2022).
Sannan ruokakassi Vaasa. (25.1.2017)
Helin Matkat (räätälöityjä matkoja, once in lifetime)
Hotelli Yöpuu (yksilöllisiä huoneita)
Hunurinjärvi (järvi tehdään vaikka sitten itse, jos sellaista ei ole)
Opiskelijan päähänpistosta 100 miljardin mainoskoneeksi - Instagramin syntytarina. (8.10.2020).
Kakslauttanen (luksusta ja erilaisuutta Lapissa. Palvelu on suunnattu varakkaille ulkomaalaisille.)
Kalle's Inn (Raippaluodossa oleva kohde), joka sai uuden omistajan. (23.1.2023).
Louboutin (25.9.2019).
Maxjocakimcosmetics intohimo tekemiseen voi johtaa uskomattomalle uralle
PetRock. Tarina. (25.9.2019).
Savutuvan Apaja (tilausravintola Jyväskylässä)
Paikkoja jonne tullaan kauempaakin
Karoliinan Kahvimylly. (1.2.2022).
Keskinen/Tuuri. (1.2.2022).
Munkkis. Kahvila loimaalla. (1.2.2022).
Yrittäjyys ei katso ikää
Hilkka (Hilkan tarina) Piehingin Marjat Oy (ET-ehti) Studio 55. matkailu: Hilkka, 86, ajaa työn puolesta jopa 50 000 kilometriä vuodessa: Sakkoja rapisee (26.1.2017); Lontoon suomalainen marjayrittäjä teki jättisäästön maksamalla laskut ennen Brexitiä – nyt uhkana tullimaksut. (26.1.2017)
Muutama esimerkki ökyhintaisista hotellihuoneista. Artikkeli oli Ilta-Sanomissa
1. Suite Royal Penthouse, President Wilson -hotelli, Geneve
52 127 euroa / yö
Jos
haluaa yöpyä turvallisesti, oiva valinta on Genevessä sijaitseva
President Wilson -hotellin kattohuoneistosviitti. Sviitin ovet ja
ikkunat ovat nimittäin luodinkestäviä. Sviitissä on oma oma kuntosali,
ajanvietehuone, kirjasto ja flyygeli, jos pakonomainen musisoinnin tarve
yllättää. Kukkaro köyhtyy tässä sviitissä reilut 52 000 euroa
vuorokaudessa.
2. President Suite, Grand Hyatt Martinez -hotelli, Cannes
42 000 euroa / yö
Grand
Hyatt Martinez -hotellin 94 vuotta vanhassa sviitissä on kattopuutarha,
poreallas, ruokailutila, sauna ja turkkilainen suihku - sekä tietenkin
upeat maisemat yli filmifestivaalikaupungin.
3. Royal Villa, Grand Resort Lagonissi, Ateena
36 000 euroa / yö
Historian
siivet ja setelit vain havisevat, kun yöpyy Kreikassa Grand Resort
Lagonississa. Näkymät niin sisällä kuin ulkona ovat varmasti upeat, kun
tarjolla on maisema Välimerelle, yksityinen purjehdusklubi, lämmitetty
uima-allas ja marmorista tehty kylpyhuone. Takuuvarma valinta
romantiikannälkäiselle kustantaa 36 000 euroa yöltä.
4. Two Story Sky Villa, Las Vegas
28 000 euroa / yö
Tämä
hotellihuone tunnettiin aiemmin nimella Hugh Hefner Sky Villa.
Yhteistyösopimus Playboyn kanssa on sittemmin päättynyt, mutta luksus on
jäänyt. 28 000 eurolla asiakas saa vuorokaudeksi käyttöönsä
kaksikerroksisen lukaalin, jossa sopii muun muassa lekotella
lasiseinäisessä poreammeessa ja katsella huikeita näkymiä yli Las
Vegasin. Ruoka ja ateriapalvelut hipovat taivaita, hinnasta nyt
puhumattakaan.
5. Presidential Suite, Cala di Volpe -hotelli, Sardinia
27 000 euroa / yö
Sardinian
jetset-alueella Costa Smeraldassa kuuluu olevan paitsi Berlusconin
lomahuvila myös maailman viidenneksi kallein hotellihuone. Maisemat ovat
luonnollisesti upeat, ja 27 000 eurolla saa vuorokaudeksi
käyttöönsä
Presidentti-sviitin lämmitetyllä uima-altaalla, kuntosalilla ja omalla
viinikellarilla, kuinkas muutenkaan, Italiassa kun ollaan.
Vertailun vuoksi, Suomen kallein hotellihuone, Mannerheim-sviitti hotelli Kämpissä Helsingissä maksaa 3 179 euroa / yö. Finland's most expensive hotel room is at Hotel Kamp in Helsinki. (Lähde: Ilta-Sanomat)
Myös Iltalehdessä 22.12.2016 olleessa artikkelissa esitellään hotelleja, joissa yöpyminen maksaa useampia kymppitonneja/yö. Tällaisessa paikassa palveluun tulee kiinnittää aivan erityistä huomiota.
Auta minua pitämään sivusto ajan tasalla. Jos huomaat, jonkun linkkaamisen arvoisen sivuston tai huomaat, että joku linkki ei toimi, laita viesti kommenttikenttään. Viestiäsi ei julkaista, jos kiellät sen julkaisemisen.
Edit
23.1.2023 (10/275).
15.2.2022. (10/265).
1.2.2022 (130/255).
16.9.2021 (20/125).
8.10.2020 (10/105).
9.10.2019 (5/95).
25.9.2019 (30/90).
24.9.2019 (60).
26.1.2017
Comments