Tehtävänanto osana oppimiskokemusta
Yritysoikeuden kurssin sijoittuminen perusopinnoissa heti liiketoimintakurssin jälkeen ja kurssin ”sitominen” liiketoimintakurssilla tehtävään liiketoimintasuunnitelmaan oli mielenkiintoinen twisti. Tuntui, että oikeudellisen suunnitelman tekeminen oli osalle kurssilaisista haastavaa, kuulin jopa pohdintaa siitä, että miten tämä tehtävä reflektoi oikeaa elämää millään tavoin. Jotenkin tuntui, että koska liiketoimintasuunnitelma oli ollut niin käsinkosketeltavan realistinen (melkein haimme starttirahaa kuvitellulle yrityksellemme), niin oikeudellisen suunnitelman teoreettinen olemus oli vaikea käsittää. Enkä ole itsekään ihan sata varma osasinko vastata tehtävään oikein, tai onko siihen yhtä ja oikeaa tapaa vastata. Mutta uskonkin tämän olevan tarkoituksellista, koska näin myös tehtävänannon ymmärtäminen toimi osana oppimiskokemusta.[...]
Kuten jo alussa mainitsin liiketoimintakurssin liiketoimintasuunnitelman yhdistäminen tehtävään oikeudelliseen suunnitelmaan toi yritystoimintaa koskevat lait hienosti osaksi oikeaa elämää. Lakien ymmärtäminen osana yhteiskuntaa ei ole helppoa, mutta osoittamalla miten ne toimivat ja mitä varten ne ovat säädetty helpottaa tämän ymmärtämistä.
Sopivasti tehtäviäVerkkoluennot olivat todella hyviä ja opettavaisia.Opin kurssilla todella paljon. Sopivasti tehtäviä.
Kannustava opettajaKannustava opettaja, joka kertoi asioista selkeästi. Osaan asioita paremmin.
Tentti sopivan haastavaAsiantunteva opettaja. Tentti oli sopivan haastava.
Ihan mahtavaa!Ihan mahtavaa! On olemassa opettajia, jotka eivät katso kuin omia etujaan ja helppouttaan. Sitten on niitä jotka voivat kulkea ylimääärisen mailin saavuttaakseen opettamisen suhteen itsellensä ja oppilaallensa parhaan mahdollisen lopputuloksen. Olet Margit jälkimmäinen. Syvä kunnioitus etiikkaasi kohtaan!
Tunneilla antoisaa[...] Tunneillasi on ollut antoisaa olla ja tuot opetuksessasi todella hyvin aina käytännön näkökulmia esille; pääsen itse ainakin hyvin jyvälle ja näin asiat jäävät myös paremmin mieleen.
Viime vuosina korkeakouluilla on ollut haastavaa, eikä tämä Covid-19 ainakaan helpota asioita, joten toivotankin tässä samalla rutkasti tsemppiä kevääseen ja hyvää terveyttä. En tiedä, kuuletko tätä tarpeeksi usein, mutta minä ainakin todella arvostan sinun ja muiden opettajien panostusta meidän oppilaiden eteen.
Kynnys aloittaa on madaltunutMinulla on ollut haasteita tekemään raportin aloittamisessa (isompi kynnys aloittaa), kun opettajat ovat vaatineet opinnäytetyön pohjaa. Olen nyt kuitenkin positiivisuuden kannalta huomannut, että minulla menee luontevasti tehdä opinnäytetyön mukaisesti. Meinaan aloittaa opinnäytetyön teon syksyllä, joten opin tekemään tämän nyt oikeaan aikaan. Ei ole sitten yhtä vaikeata aloittaa taikka tehdä opinnäytetyötä, joten sinulle ja muille opettajille kiitokset, kun vaaditte tekemään raporttia tällä opinnäytetyön mallilla. Kynnys aloittamaan raporttia opinnäytetyön mallin takia on nyt hävinnyt.
Comments
Minua kiinnostaa pedagoginen ajatusmaailmasi. Mitä ajattelet korkeakoulupedagogiikasta? Perusteletko opiskelijoille pedagogiset ratkaisusi ja jos niin, miten perustelet ne? Mihin pedagogiseen teoriaan nojaat työssäsi? Opetustyön on kuitenkin tarkoitus olla läpinäkyvää. Olen perehtynyt aiheeseen empatia ja intuitio opetustyössä ja nämä ovat tulevaisuustaitoja. Myös liittyy käsitteeseen opettaminen, mutta negatiivisessa mielessä. Mitä ajattelet näistä?
Korjaan edellistä kommenttiani, sana jäänyt pois
Otetaan siis uudelleen: Myös käsite VALTA liittyy opettamiseen, mutta negatiivisessa mielessä. Mitä ajattelet tästä?
Toisaalta pitäisi pystyä takastelemaan myös hänen asennemaailmaansa, joka on formaalisesti oppijan roolissa. Asenne usein estää oppimisen.
Sitä voi olla haastavaa hyväksyä.
Koulutus voidaan hahmottaa myös hallitsevan luokan sorron välineenä.
#koulueioletehdas vaikka nyt näyttää monessa suhteessa näin olevan. Se mikä sopii tuotantolaitokseen, ei sovi paikkaan, jossa pitäsi saada aikaan ajattelua ja uudistumista.
Olen joskus kirjoitellut tänne Paolo Freren pedagogiikasta. Paolo Freiren pedagogiikasta