Kuva Margit Mannila
Laatukeskuksen sivustolla tiivistetään että auditointi liittyy läheisesti laadunhallintastandardien käyttöön.
Auditoinneilla selvitetään, miten organisaation laadunhallinta tai
laadunvarmistus täyttävät tietyt kriteerit. Auditointia voi toteuttaa
myös organisaatio itse (sisäinen auditointi) tai organisaation
sidosryhmä, erityisesti asiakas tai ns. kolmas osapuoli. Organisaatio
voidaan myös sertifioida ISO 9001:n vaatimusten täyttyessä
auditoinnissa. Logistiikan maailman sivustolla puolestaan kirjoitetaan, että auditoinnin tavoitteena on todentaa laatujärjestelmän toimivuus ja
tehokkuus sekä puutteet ja vahvuudet. Auditoinnin avulla voidaan
levittää hyviä toimintatapoja, se auttaa toiminnan suunnittelussa ja
sitouttaa henkilöstöä kehittämään toimintaa. Auditointi on väline
toiminnan jatkuvaan parantamiseen.
Lähteitä ja lukemistoa
Auditointi. Laatukeskus. (14.9.2017).
Johtamisen auditointi-terävämmin kohti tuloksia. VIA Group. (14.9.2017).
Laatutyön johtamisen auditointikysymyksiä. Jyväskylän yliopisto. (14.9.2017).
Logistiikan maailma. (14.9.2017).
Mannila, Margit. (2011). Auditointi Auditing Audit. Perheyrittäjyys. (14.9.2017).
Mannila, Margit. (2011). Laadunhallinta, laatu Quality (Business). Perheyrittäjyys. (14.9.2017).
Matti Alahuhdan kirjan ”JOHTAJUUS” kokemusten pohjalta laadittuja auditointikysymyksiä. Verkostokonsultit. (14.9.2017).
PKY Laatu/auditointi. (14.9.2017).
Comments