Mitä on tullut tehtyä?





Kuvat Margit Mannila



LinkedIn -verkostossa Sami Heikkilä kysyi, millaisia töitä on tullut tehtyä ja mitä niistä on ollut tärkein oppi. Yleisellä tasolla olen oppinut, saman minkä Sami Heikkilä: vaikka olisi mikä asia, ihminen edellä mennään. Kohtele toisia niin kuin haluaisit itse tulla kohdelluksi. Anna parastasi, äläkä ole se, jonka takia muut joutuvat pulaan. Menestyksen ja osaamisen eteen joutuu tekemään töitä. On tärkeää, että hyväksyt ja ymmärrät, että mikään muu kuin muutos ei ole pysyvää. Siksi itseään on hyvä haastaa jatkuvasti tekemään asioita uudella tavalla.

Eriytin  harrastukset listan loppuun. Ymmärrän ihmisen kokonaisuutena ja harrastukset  ovat olennainen osa elämänpolkuani ja oppimisprosessiani. 

Tein tämän postauksen myös videona Lumen5.com -palvelun avulla.  (12.2.2018)

Tässä lista
  1. hevosenhoitaja
    - opin kuinka käsitellä suurta eläintä myös sellaisissa tilanteissa, kun sille iskee paniikki. Opin myös sen, että hevonen hoidetaan aina ensin (=työ tehdään aina ensin) ja sitten vasta on oma vuoro. Lisäksi erityisesti ennakointia. Aina suunnitelma b takataskussa. Harrastus on jatkunut aikuisuuteen saakka. Matkan varrella minulla on ollut kaksi omaa hevosta. 
  2. mansikanpoimija
    - mansikoita poimitaan, satoi tai paistoi. Pari viikkoa vierähti mansikkapellolla. Sesonki on rajattuna aikana ja jonkun täytyy hommat hoitaa. Urakkapalkka. Opetti, että kannattaa ehkä vähän satsata koulunkäyntiinkin, että ei tarvitse ihan tosi rankoissa duuneissa olla. Seuraavana keväänä soittiva ja kyselivät, tulenko uudelleen. Onneksi paikallinen K-kauppias pelasti.
  3. kananmunien pesu ja pakkaus (ystävän kotona oli kanala)
    - samaan sarjaan mansikanpoiminnan kanssa kuuluva työ. Kevyempi, mutta juurikin lisäsi teinin ymmärrystä, että jokainen työ sinänsä on merkityksellistä ja se on syytä tehdä huolellisesti.
  4. myyjä
    - eri myyjän tehtäviä mm. vaatemyyjä, kassa, lihamyyjä, juustomyyjä, kalamyyjä. Luonnollisesti asiakaspalvelutaidot. Kuinka myydä tuotetta eri tyylisille asiakkaille.  Erityisesti lihatiski on opettanut sellaisia taitoja, joita on tarvinnut myös yllättäen a) kotiolosuhteissa, kun keittiöön on ilmestynyt ruohonpuolikas poroa tms. ja  b) yrittäjyydessä
  5. taimitarhatyöntekijä
    - männyntaimen elinkaari tuli tutuksi. Vieläkin katson onko männyssä oikeanlainen latva. Hyötyä puutarhanhoidossa; kuinka tunnistaa elinkelpoinen kasvi. Tämä kesätyö ajoittui ylioppilaskevääseeni.
  6.  keittiöapulainen
    - olin vanhainkodin keittiössä töissä, jossa vastuulleni kuului alueen kotiruokapalvelun hoitaminen. Tein salaatit koko vanhainkodin väelle, pakkasin ruokalaatikot kuljetusta varten ja aina aamuisin kuorin perunat. Iltapäivällä autoin tiskissä ja joskus leivoin. Opetti ruoanlaittoa kiireellisessä ravintolaympäristössä. Intohimo ruoanvalmistukseen syttyi liekkeihin. Ruoanlaitto on edelleen yksi asia, josta nautin.  CV:ssä huvitusta herättänyt, ja sieltä poistettu, talouskoulu oli alla tähän tehtävään ryhtyessäni. Talouskoulu on  ollut yksi parhaimmista kouluista. Siellä oppi kaikkea sellaista, josta on hyötyä aivan joka paikassa.
  7. posti- ja pankkivirkailija
    - asiakaspalvelutehtävät pankki- ja logistiikka-alalla, pankki on vaativa asiakaspalveluympäristö. Ihmisen suhde rahaan on hyvin tunnepitoinen. Sisällöllisesti erittäin opettavainen työpaikka. Postissa ryhdyttiin todella aktiivisesti myymään tuotteita jo 1980-luvun loppupuolella ja vauhti kiihtyi 1990-luvun alkupuolella. ATK tuli pankkimaailmaan. Tässä työssä tulivat tutuksi tulivat niin  perhe- ja perintöoikeuden näkökulma kuin yrityslainsäädäntö ja sijoittaminen ja säästäminen. Myös ihmistuntemus lisääntyi. Tältä ajalta on peräisin innostukseni sijoittamiseen.
  8. myyntineuvottelija
    - kylmäsoitot, tarjousnevottelut, sopimukset, PR. On tartuttava härkää sarvista kiinni ja tehtävä lujasti töitä. Vaikka taustalla on suuri organisaatio, se ei paljon auta, jos ei ole ahkera. Auttoi voittamaan pelon lähestyä tuntemattomia ihmisiä.
  9. johdon sihteeri
    - johtajan aikataulujen organistointi, tilaisuuksien järjesteleminen, matkustusasiat, kokouskutsut, sihteerinä kokouksissa, pöytäkirjojen kirjoittaminen  jne. Tuhat ja yksi lankaa piti pysyä käsissä. Löytää kadonneet paperit ja pakata kaikki valmiiksi tilaisuuksiin, tilata kuljetukset jne. Erityisesti opin organisoimisen ja käyttämään asetusten mukaisesti office-paketin ohjelmia, taito josta on ollut kyllä aivan ylipaljon hyötyä. Tehtävä, jossa oli  hyötyä kaikista aiemmista tehtävistä.
  10. johdon assistentti (pari erilaista)
    - vähän vaativampi sihteerin tehtävä, jossa oli itsenäisiä tehtäväalueita. Back Office-tehtäviä, koordinoiti- ja kehittämistehtäviä. Asiapapereiden kirjoittaminen, suurten tilaisuuksien järjestäminen alusta loppuun, messujen järjestäminen, tyytyväisyystutkimusten organisointi jne. Kirjoitustaidot, organisointitaidot vahvistuivat.
  11. yhteyspäällikkö
    - sopimusneuvottelut (sopimusoikeus), auditointi, riskianalyysit (matkustaminen) kehitystehtävät (painatus ja kopiointi, liikematkustaminen), mukana matkustamisen kehitysprojekteissa (mm. elektroninen lippu, matkojen tilaaminen netin kautta), postimaksukonevalvonta, kehittämis- ja koordinointitehtävät,  kouluttaminen. Esiintymistaidot ja projektijohtamisen taidot kehittyivät. Budjetointi ja kustannuslaskentaan liittyvää osaaminen lisääntyivät myös.
  12. tutkijakoulutettava
    - väitöskirjaprojekti, joka opetti kirjoittamista ja asioiden tiivistämistä. Tiedonhakua ja suuresta tietomäärästä olennaisen löytämistä. Kirjoitustaidot kehittyivät, myös kyky aikatauluttaa omaa työtä kehittyi. Erityisesti tässä tehtävässä oli hyötyä projektijohtamisen taidoista.
  13. kouluttaja
    - opetus- ja ohjaustehtävä. Erityisesti yritys- ja sopimusoikeuden osa-alue syventyi. Matkailualan yrittäjyyden ymmärrys lisääntyi. Myös oma tutkimusmenetelmäosaamiseni syventyi ja laajeni, kun niitä opetin. Opettelin hieman HTML-kieltä, että kykenin bloggaamaan, aloin jakaa oppimateriaalia verkossa julkisesti.
  14. tutkijatohtori
    - väitöksen jälkeistä elämää yliopistossa. Tutkimus- ja opetustehtävät. Samat asiat hyvin pitkälle mitä tutkijakouluttettavan ja kouluttajan tehtävissä. Esiintymistaidot, kirjoittaminen ja tiedon analysointitaito vahvistuivat. Aluekehitysyhteistyö oli vahvassa roolissa.
  15. projektipäällikkö
    - suomalaiseen koulutusosaamiseen liittyvä EduCluster-hanke, jossa koulutusosaamista ryhdyttiin markkinoimaan maailmalle. Alueyhteistyö kuntasektorin, yrityselämän ja koulutustoimijoiden kanssa. Aluekehitystyön kiemurat avautuivat perusteellisesti. Loppukin idealismista taisi hävitä.
  16. yliopettaja (nykyinen)
    - opetus- ja kehittämistehtävä, joka on erittäin laaja-alainen sisällöllisesti. Mukana mm. yrittäjyyden kehittämiseen liittyvissä yhteistyöhankkeissa, opetuksen kehittämisen hankkeissa, TKI- toiminta ja ammatillinen kirjoittaminen, tutkintolautakunnan puheenjohtajuus tutustutti hallinto-oikeuteen, YAMK-opintojen vastuullinen koordinaattori, ryhmänohjaajana syvensin valmentamiseen liittyvää osaamistani, olen toiminut kätilönä opiskelijoiden yritysideoille, opetan laajaa aihepiiriä sekä ohjaan opinnäytetöitä. Opetan aikamoisen pitkää listaa eri aineita Opetan tai olen mm. seuraavia aineita: yrittäjyys, yritysoikeus, johtaminen, laatu, projektijohtaminen, yritystalous, tieteellinen kirjoittaminen, tutkimusmenetelmät, social media and entrepreneurship, social entrepreneurship, entrepreneurship. Uusia kursseja syksyllä 2017 ovat mm. johtaminen kansainvälisessä ympäristössä, hallinto-oikeus, yksityisoikeuden perusteet, prosessioikeus, tutkimus- ja kehittämistehtävä prosessina, tutkimus- ja kehittämistehtävän raportointi.
  17. yrittäjä (sivutoiminen, edelleen, aloitettu kohdassa, jolloin olen ollut tutkijatohtori)
    - opettanut laaja-alaisesti hyödyntämään omaa osaamistaan, markkinointi- ja myyntitaidot, budjetointi, verotus, sopimusoikeus ym. ovat tulleet tutuksi ja huomaa konkreettisesti, että kun malttaa käyttää aikaa suunnitteluun moni asia sujuu helpommin.
  18. hallintoneuvoston jäsen (2014-)  ja tarkastustoimikunnan jäsen ja sihteeri (2015-) (pankkiala), toimitusjohtajan valintatoimikunna jäsen ja sihteeri (2015-2016)
    - vapaa-aikaani vietän pankkitoiminnan parissa. Tarkastustoimikunnassa olen saanut erityisesti syventyä riskeihin ja tarkastustoimintaan sekä raportoinnin kehittämiseen.  Olen oppinut paljon pankkialan riskeistä ja raportoinnista. Rekrytointiprosessi tuli tutuksi toimitusjohtajan valintaprosessin kautta.
  19. äiti
    - unohtaa ei toki sovi viittä lastani, jotka ovat hioneet minua ihmisenä. Poikalapsi vuonna 1987 teki minusta äidin ja tyttäret mahdollistivat prinsessaunelmat 1991, 1995, 1998 ja 2003.
  20. seuraava unelmien työtehtäväni
    - minulla on  edelleenkin intoa kehittää itseäni ja osaamistani. Seuraava unelmien työtehtäväni on mielellään kehittämis- ja johtamistehtävä. Erityisesti kaupan- ja rahoitusalan tehtävät kiinnostavat. Olen kiinnostunut riskienhallinnasta, työsuhteeseen (työoikeus) ja kehittämiseen liittyvistä tehtävistä. Oppimiskykyni on mielestäni hyvä ja haastan itseäni jatkuvasti.
    Olen valmis myös muuttamaan tarvittaessa. Vähän pidempikään työmatka ei hirvitä. 


Harrastukset
Pidän erilaisista asioista ja opettelen mielelläni aina jotakin uutta.
  1. talonrakennusprojekti
    - laaja kirjo erilaisia asioita mm. hirsien vaihto, lattian asennus, kivien poraaminen ym. Paras opetus tässä on ollut se, että kun asioita tutkii, lukee oppikirjoja, kyselee neuvoa niiltä, jotka ovat joskus itse asioita tehneet, käyttää maalaisjärkeä ja rohkeasti tarttuu tehtävään, se onnistuu yleensä jollakin tavalla. Yleensä ihan hyvin. Ja netistä muuten löytyy yllättävän paljon hyviä videoita. 
  2. ruoanlaitto
    - ruoanlaitto ja leipominen innostavat minua. Erityisesti ystäville kokkaaminen on hauskaa. Kokeilut esimerkiksi (pizzakka ja jäätelöä Kinder suklaamunassa) ja kustannusten seuranta sekä hävikin minimoiminen kuuluvat minulla ns. taudinkuvaan. 
  3. taide ja teatteri kuluvat myös kiinnostuksen kohteisiini.
  4. luen mielelläni sekä kuuntelen musiikkia. Välillä kirjoitan myös itse. Vanhimman tyttäreni kanssa yhteistyössä syntyi kirja Upi-hevonen. Grillijuhlia laitumella. Lisäksi ammatillisia teksteijä.

Pro Bono Publicum - valikoidusti
  1.  Kaupunkisuunnittelulautakunta, jäsen
    Jyväskylä 2000-2007
  2. Vanhempainverkko 2001-2004
    Jyväskylän normaalikoulu

    - suunnittelimme mm. draaman keinoin päihteistä ja päiteiden käytöstä kertovan kokonaisuuden, joka kosketti monia. Toteutuksesta vastasivat Jyväskylän OKL:ssä opettajaksi opiskelevat nuoret.
  3. Vanhempaintoimikunta 2004-2009
    Jyväskylän Rudolf Steiner koulu
  4. mentori, SEFE 2009-2010
  5. Opetus, yhteiskuntaoppi 2011-2012
    Vaasan kristillinen koulu
  6. Tukea työnhakuun Vaasa 2018



Edit
16.2.2018
15.2.2018
14.2.2018
12.2.2018
21.1.2018

Comments