Postin jakelu on jälleen yksi oivallinen esimerkki siitä, että asiakas on tärkein. Ja oivallinen esimerkki siitä, että palveluyrityksessä asiakas ei olekaan aina niin selvä. Postinkin asiakas on varsin monipäinen. Se on toisaalta mediatalo, joka maksaa Postille jakelusta. Loppukäyttäjä (postinsaaja) on sen sijaan sekä mediatalon että postin asiakas. Kumpaa Postissa tulisi ajatella?
Mediatalo tosiaankin maksaa jakelusta, mutta postinsaaja maksaa mediatalolle sekä tuotteesta että jakelusta.
Toisaalta tämä on myös esimerkki siitä, että voittovaade ei sovellu kaikkeen liiketoimintaan, vaan osa yksinkertaisesti on yhteiskunnallista peruspalvelua.
Itse olen niitä ihmisiä, jotka haluavat lehden heti aamulla. Iltapäivällä sille ei enää ole tarvetta, koska maailma on nimittäin muuttunut iltaan mennessä jo todella hurjasti.
Lähteet ja lukemisto
"Huono vitsi" – mediapomoilta suorat sanat Postin suuresta uudistuksesta. YLE.fi. (18.5.2016).
Lähetetty Windows Phonesta
Comments