Viestintä ja tiedottaminen
Tiedottamisen merkitys
Käytännössä projektipäällikkö joutuu panostamaan hyvin paljon viestintään. Tiedottamista on monella eri osa-alueella.
Käytännössä projektipäällikkö joutuu panostamaan hyvin paljon viestintään. Tiedottamista on monella eri osa-alueella.
- projektiryhmän sisällä
- projektin johtoryhmälle
- projekti <=> ulkoinen asiakas ja rahoittajat
- projekti <=> linjajohto ja hallinto
- projekti <=> osaprojektit <=> osaprojektin osat
- projekti <=> viranomaiset
- projekti <=> tiedotusvälineet
- muut projektiin liittyvät projektit
Projektiryhmä kokee projektipäällikön roolin tiedottajana hyvin keskeisenä. Ja se onkin hyvin merkittävä asia. Yleensä kun projektiryhmä esittää toivomuksia, on listalla ykkösenä tiedottaminen.
Myös asiakas ja projektin johtoryhmä on pidettävä ajan tasalla. Raportointi poikkeamaperiaatteella (Management by Deviation). Eli ne ongelmat, jotka vaativat johdolta toimenpiteitä on raportoitava.
Nykyisellä some-aikakaudella myös ulkoisen tiedottamisen rooli on korostunut. Negatiivsten uutisten korjaaminen on haastavaa. (Pelin 2011, 283-285)
Viestintä projektissa
Viion laki: Viestintä epäonnistuu, paitsi sattumalta.
Viion laki voi tuntua vähän hupaisalta, mutta käytännössä tämä on juuri näin.
Kuvan lähde http://slideplayer.biz/slide/1888828/ (12.1.2017)
Viestinnän suunnittelu
Viestinnän suunnittelussa on valittava oikea viestintätapa ja harkittava viestin tavoite ja sisältö.
Viion laki: Viestintä epäonnistuu, paitsi sattumalta.
Viion laki voi tuntua vähän hupaisalta, mutta käytännössä tämä on juuri näin.
Viestinnällä tarkoitetaan tiedon välittämistä ihmisten ja ryhmien kesken. Jokainen tietää kokemuksesta, miten helposti viesti ymmärretään väärin tai viesti ei mene perille. Viesti muuttuu myös matkalla. Meistä jokainen lienee leikkinyt joskus rikkinäistä puhelinta.
Viestinnän virhelähteitä ovat mm:- sanoma on muotoiltu epäselvästi ja useita tulkintamahdollisuuksia
- vastaanottaja ei kuuntele (lue) sanomaa kunnolla
- viestiä muutetaan tahallaan matkalla
- viesti katoaa matkalla
- ydinkohdat eivät käy selkeästi esille.
Viestinnän suunnittelu
Viestinnän suunnittelussa on valittava oikea viestintätapa ja harkittava viestin tavoite ja sisältö.
- Mikä on viestin tavoite?
- Kenelle viesti kohdistuu?
- Mikä on oikea viestintäväline?
- Milloin on paras ajankohta?
- Kuka vastaa? Kuka tekee?
- Miten varmistetaan viestin perille meno ja palaute?
- Miten viestit tallennetaan?
Projektin alussa
- Projektin tavoite
- Vastuut ja organisaatiot
- Projektisuunnitelma
- Ohjauskäytäntö ja kokoukset
Projektin toteutuksen aikana
- Projektitilanne
- Muutokset (projektisuunitelma, organisaatio, muut)
- Kokousten pöytäkirjat
- Tärkeät tapahtumat ja saavutukset
- Tarkastukset ja hyväksynnät
Projektin lopussa
- Projektin tulos
- Päättämiseen ja tuloksen käyttöönottoon liittyvät käytännön järjestelyt
- loppuraportti
- Dokumentointi ja arkistointi
- Projektin jälkihoitoon liittyvät seikat
- kuuntele sanoma loppuun saakka
- mieti, mitä viestillä tarkoitetaan, miten itse ajattelet asian
- miksi viesti esitellään, mikä on sen tavoite (esittäjän motivaatio)
- tee tarkentavia kysymyksiä varmistaksesi, että olet ymmärtänyt viestin oikein. Älä nyökyttele, jos olet ymmällä. Sillä ainut "tyhmä kysymys" on se, jota ei kysytä!
- tulkitse sanojen lisäksi ilmeet ja eleet
- älä oleta, että toiset hoitavat tiedottamisen, tiedota itse
- jäsentele ajatuksesi
- varmista häiriötön ympäristö ja eliminoi keskeytykset
- visualisoi esityksesi
- tarkista, että viesti on ymmärretty
Projektin tiedottaminen voidaan jakaa projektin ulkoiseen ja sisäiseen tiedottamiseen.
Pelinin (2011) teoksessa on laajennusinvestointiprojektin tiedottaminen sivulla 288.
Ulkoisen tiedottamisen alla ovat mm.
Viranomisille
- työvoima-asiat
- työsuojelu
- käyttään liittyvät lupa asiat: ympäristö, vesi, ilma
Rakennusosasto
- rakennusluvat
- poikkeusluvat
- rakennusvalvonta
- työmaasuojelu - EHS
- palo- ja työsuojelu
Tiedotusvälineille
- rakennustöiden aloittaminen
- peruskiven muuraus
- harjannostajaiset
- henkilönimitykset
- koneiston asennus
- vihkiäiset
Rahoittajille
- KTM
- pankkien kyselyt
- PTS-rahoitussuunnittelu
- toteutumatiedot
Vakuutuslaitoksille
- vakuutusarviot
- aikataulut
- rakennusaikaiset vakuutukset
- käytön aikaiset vakuutukset
Projektin sisäinen tiedottaminen
Projektiorganisaatiolle
- lähtötiedot
- aloituspalaveri
- projektikokoukset
- edistymisraportit
- asiapapereiden jakelu
- henkilökohtainen kanssakäyminen
Johdolle
- kustannusraportit
- aikatauluraportit
- työvoimaraportit
Toimipaikan johtajalle
- töiden alkaminen
- aikataulu
- kustannukset
Muulle organisaatiolle
- tiedotusosasto
- henkilöstö
- YT-tiedottaminen
Talousosasto
- tiliasiat
- kustannusraportit
Rahoitusosasto
- rahoitusasiat
- kustannusten jaksotus
- vakuutusasiat
Osto-osasto
- tilaukset
- toimitusvalvonta
- laskujen tarkastus
Käyttöorganisaatio
- suunnittelu
- käyttöönotto
- turvallisuussuunnitelma (Pelin 2011, 288.)
Viestinnän välineitä ovat
- kirjalliset tiedotteet ja raportit
- sähköposti
- puhelin, telekopio (käyttääkö enää kukaan?), videoneuvottelu
- ilmoitustaulut
- kokoukset ja palaverit, netmeeting
- informaatiotilaisuudet, seminarit
- projektin lehti (news)
- tietoverkko, internet (somen rooli on huomatavasti korostunut siitä hetkestä, kun Pelinin (2011) teos on julkaistu. Voidaan käyttää esim. projektiportaalia ym.
- julkinen sana, lehdistö, radio, TV. (Pelin 2011, 286-292.)
Lähteet ja lukemisto
Pelin, Risto. (2011). Projektihallinnan käsikirja. 400 s. 7. uudistettu painos. Projektijohtaminen Oy Risto Pelin.
Viirikorpi, Paavo. (2000). Onnistunut projekti. Kuntaliitto. (PDF) (12.1.2017)
(Edit 10.4.2017).
Viirikorpi, Paavo. (2000). Onnistunut projekti. Kuntaliitto. (PDF) (12.1.2017)
(Edit 10.4.2017).
Comments