Kuva Margit Mannila
Miten opintoja voi nopeuttaa, jos haluaa?
Oikeushallinnon opiskelija Antti Tervo on 28-vuotias aktiivinen opiskelija, aviomies ja kolmen lapsen isä. Hän oli tänään kertomassa omasta opiskeluhistoriastansa otsikolla 6 kuvaa. Ryhmälläni LT 1-4 oli tilaisuus kuulla siitä, miten hän on nopeuttanut opintojaan. Tervo aloitti opintonsa vuonna 2013. Hän valmistuu nyt keväällä 2016. Olisi valmistunut jo kuluvana syksynä, mutta harjoittelupaikan hankkiminen vaati hieman ponnisteluja, sillä hän halusi ihan oikeasti oppia jotakin.
Esityksensä pohjaidean, kuusi kuvaa, hän kertoi alussa napanneesa YLE/puheen ohjelmasta kuusi kuvaa ja totesi samaan hengenvetoon, että yleensä parhaat ideat ovat varastettuja. Tästä aiheesta on mm. tässä blogissa otsikolla: Älä tee mitään ilman asiakasta. Esitys rakentui kuuden kuvan varaan ja Tervo kertoi niiden avulla tarinansa opiskelijana ja ihmisenä.
Tahto ja tavoite
Antti Tervo aloitti esityksensä kuvalla, jossa hän oli hyvän ystävänsä kanssa suunnistamassa. Siinä nuoret miehet taivalsivat kohti maalia 24 tunnin ja 95 kilometrin taivaltamisen jälkeen. Hän kertoi, että kun kaveri ehdotti ensimmäisen kerran osallistumista kyseiseen kilpailuun, hän oli sitä mieltä, että siitä ei tule mitään, mutta sitten vähän aikaa tuumittuaan Tervo oli tullut siihen tulokseen, että mikä ettei. Kaikkeen pystyy kun löytää oikean motivaation.
Miksi ja kuinka nopettaa opintoja?
Tervolla on ollut kaiken taustalla halu pyrkiä oikeustieteelliseen. Hän kertoi, että ennen Vaasaan tulemista, hän oli pyrkinyt kerran oikkikseen tyylillä "lueskellaan", toisella kerralla hän pyrki tosissaan lukien, mutta jäi pisteissä kuitenkin huomattavan kauas ja sitten hän päätyi vaihtoehtoon 3. AMK-opintoihin Vaasassa.
Hän oli heti koulua aloittaessaan tiennyt, mitä tahtoo. Siispä hän otti aikaisessa vaiheessa yhteyttä oikeushallinnon vastuuopettajaan Tuula Hartmaniin, joka oli neuvonut häntä valitsemaan aikuispuolen kursseja mahdollisuuksien mukaan.
Meiltä ja muualta
Tervo suunnitteli opintonsa huolellisesti ja asetti tavoitteet. Hän otti esiin opetussuunnitelman (tämä on runko kaikelle, jota täällä teet), jossa on kuvattu opintojaksot joita tutkinto sisältää ja sen jälkeen hän poimi lukujärjestyksestä opettajakohtaisesti kurssit, jotka hänen kiinnostuksensa kohteeseen, oikeushallintoon, kuuluvat. Opintoihin ilmoittautuminen tehdään winhassa. Hän suoritti ensimmäisenä syksynä ranskan kurssit. Ranska oli luonteva valinta, sillä hän on opiskellut lukiossa ranskaa ja näin kurssit sujuivat mukavasti.
Ensimmäisenä syksynä hän suoritti 35 opintopistettä enemmän, mitä tavoiteaikatauluun on merkattu.
Toisin sanoen hänellä on ollut alusta saakka selkeä tavoite jatkaa opintoja yliopistossa. Tervo korosti monta kertaa, että kukaan ei menesty vanhingossa, kukaan ei saavuta mitään vahingossa, vaan jokaiseen vaiheeseen on tehtävä työtä, jotta asiat sujuvat.
Antti Tervo käväisi menneenä kesänä myös opiskelijavaihdossa Puolassa Krakovan yliopistossa. Perhe oli hänen mukanaan. Reissu kesti 4 ½ kuukautta. Hän totesi, että kun vaihdon suunnittelee hyvin se ei häiritse opintoja.
Hänen oma suoritussaldonsa oli 118 op ensimmäiseen kevääseen mennessä. Jouluna 2014 opintopisteitä oli 146 ja opinnäytetyön tekemiseen meni aikaa noin kuukausi.
Opintoja Tervo suoritti myös avoimessa yliopistossa sekä kesäyliopistossa. Hän maksoi itse opintonsa siellä. Opiskelijoilla on kuitenkin mahdollisuus hyödyntää JOO-sopimusta. Ohjeet JOO-opintojen hakemiseen löytyvät oheisesta linkistä.
Myös muiden paikkakuntien yliopiston tarjontaa voi hyödyntää ja suorittaa ns. siirtotenttejä. Jotkut opinnot hän suoritti verkkokursseina.
Mikä ajaa?
Oman menestyksen rakentaminen vaatii aktiivista otetta ja kurinalaisuutta. Antti Tervo kertoi lukeneensa heti opintojensa alkuvaiheessa Juha T. Hakalan teoksen Pieni graduopas. Mikä ajaa miestä eteenpäin? Tervo sanoi, että hän ei ole kiinnostunut niinkään tittelistä tai jostakin tietystä työpaikasta, mutta hän haluaa olla se henkilö, jonka puoleen ihmiset kääntyvät siinä vaiheessa kun he haluvat saada luotettavaa tietoa yrittäjyydestä ja oikeudellisista asioista.
Hän totesi, että kukaan ei odota, että juuri minä tai sinä valmistuisimme ja tulisimme töihin, vaan jokaisessa yrityksessä ollaan kiinnostuneita siitä, mitä sinä tai minä osaamme. Ja kuinka hyvin me osaamme. Mikä on asenteemme työn tekemiseen ja itsemme kehittämiseen.
Välitavoitteiden merkitys on tärkeä! Aseta välitavoitteet ja juhli/palkitse itsesi kun saavutat ne. Välitavoitteet ovat elämän pieniä tikkareita, herkkuhetkiä. Ainoastaan se voi estää oppimasta, että ei panosta asioihin. Tentti voi mennä pieleen siksi, että ei ole tehnyt töitä, lähtee vain kokeilemaan, jos vaikka pääsisi läpi tai jännittää liikaa. Tähän Antti Tervo antoi neuvoksi rutiinit. Luo itsellesi tenttirutiini. Ihan sama kaikissa asioissa. Luo itsellesi rutiini. (Vertaa urheilijan mielikuvaharjoittelu. Samoja asioita, joita käsittelin kirjoituksessa stereotypiauhkia ja mielen valmentamista.)
Sisäinen puhe auttaa myös. Kannattaa pohtia, onko tämä sellainen asia, josta pitää hermoilla? Jos kukaan ei kuole asian takia, ei kannata hermoilla. Seuraava kysymys on auttaako asiaa, jos hermoilen? Jos vastaus on ei, ei tosiaankaan kannata hermoilla.
Voitko vaikutaa asiaan? Ei. No sitten ei kannata hermoilla.
Lue, lue, lue
Tervo antoi vinkin teoksesta Innostus, joka ovat kirjoittaneet Mikael Saarinen ja Pauli Aalto-Setälä. Hän puhui muutenkin lukemisen merkityksestä. Hän sanoi varaavansa päivittäin lukemiselle aikaa noin pari tuntia. Allekirjoitan Antti Tervon ajatuksen lukemisen merkityksestä täysin. Ongelma on vain se, että miten saisi opiskelijat ymmärtämään tässä vaiheessa, mikä merkitys hyvällä yleistiedolla on. Ilman asioihin perehtymistä ja lukemista ei valitettavasti selviä. Se ei riitä, että lukee kurssikirjat ja läpäisee tentit. On luettava paljon enemmän ja hankittava laaja sivistys ja tietämys. Pikavoittoja ei ole. Ei missään.
Suuntautuminen
Mikä suuntauminen kannattaa valita? Se mikä kiinnostaa sinua itseäsi. Ei sitä, mikä kiinnostaa kaveria tai jotakin aihepiiriä ei pidä jättää valitsematta sen takia, että opettaja on ihan tyhmä. Mieti, mitä tulevaisuudeltasi haluat ja valitse sen mukaan.
Tulevaisuus
Vaikka tekee työtä täysillä se ei takaa sitä, että pääsee sinne, minne haluaa. Nyt on sellainen aika, että työelämässä ei ole välttämättä imua. Lähtökohta on se, että itse luodaan oma työ ei niin, että toimittaisiin välttämättä yrittäjänä, mutta on oltava asiantuntemusta ja tietoa. Lisäksi on jatkuvasti oltava valmis kehittämään omaa ammattitaitoa. Sen lisäksi on opeteltava myymään. Miten myyt itsesi töihin? Millä tavalla sinä autat työnantajaasi onnistumaan ja saavuttamaan asetetut tavoitteet.
---------------------------------------------------------
Tämä juttu on kirjoitettu opiskelija Antti Tervon luvalla.
Sinun tulee kuunnella, mitä omatuntosi tarjoaa sinulle tehtäväksi, ja sitten tehdä se niin hyvin kuin vain osaat. Saat nähdä, että ajan myötä — nimenomaan ajan myötä — menestys tulee luoksesi juuri siksi, että olet unohtanut ajatella sitä.— Viktor Frankl
Äitini teki selvän eron saavutuksen ja menestyksen välillä. Hän sanoi, että saavutus on tietoisuutta siitä, että olet opiskellut ja työskennellyt lujasti ja tehnyt parhaasi. Menestys on sitä, että muut ylistävät sinua. Tähtää aina saavutukseen ja unohda menestys.— Helen Hayes
Comments